Màster Universitari en Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família

Any acadèmic 2024-25

Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.

Perfil d'ingrés i criteris d'admissió

Per a una millor adaptació de l'alumnat de nou ingrés al màster i amb la finalitat d'assegurar el seu adequat desenvolupament, el perfil d'ingrés recomanat es delimita als graduats (o equivalents) en carreres educatives i socials amb alta vinculació amb els continguts del màster, com és el cas d'Educació Social, Treball Social, Pedagogia, Psicologia, Educació Primària i Educació Infantil.

Requisits d'accés

Els estudiants interessats a demanar una plaça per cursar aquest màster hauran de presentar la sol·licitud de preinscripció en els terminis que per a cada curs estableixi el Centre d'Estudis de Postgrau (CEP) de la UIB.

El CEP estudiarà i comprovarà que el sol·licitant reuneix els requisits d'accés, és a dir, que la seva titulació o titulacions el faculten per accedir a ensenyaments oficials de màster d'acord amb la normativa vigent, i li notificarà la resolució.

Criteris d'admissió

Una vegada comprovat que el sol·licitant té accés als estudis oficials de màster, el CEP en remetrà la sol·licitud a la Comissió Acadèmica del màster perquè l'avaluï i resolgui la seva admissió. Posteriorment, el CEP enviarà al sol·licitant una comunicació amb la resolució d'admissió i amb les dates en les quals ha de fer la matrícula.

Per emetre la resolució d'admissió al màster, la Comissió Acadèmica del màster tindrà en compte els criteris d'admissió següents amb les seves corresponents ponderacions:

  1. 1. Nota mitjana de la titulació d'accés al màster, d'entre les indicades en el perfil d'ingrés recomanat. Comptabilitzarà el 80 per cent de la puntuació d'admissió.
  2. Es valorarà la formació en infància, adolescència i família acreditada per universitats o entitats oficials. Comptabilitzarà el 10 per cent de la puntuació d'admissió.
  3. Es valorarà l'experiència professional acreditada en serveis i programes per a infància, adolescència i família. Comptabilitzarà el 5 per cent de la puntuació d'admissió.
  4. Es valoraran les publicacions i recerques acreditades sobre infància, adolescència i família. Comptabilitzarà el 5 per cent de la puntuació d'admissió.

Les sol·licituds d'admissió al màster seran resoltes per la Comissió Acadèmica, que estarà formada per la direcció acadèmica del màster.

Si el nombre d'estudiants interessats excedeix les places que s'ofereixen, la Comissió Acadèmica establirà una llista de suplents, per ordre de mèrits, per cobrir una eventual renúncia del dret de matrícula per part d'alguns dels seleccionats en primera instància.

Objectius acadèmics i professionals

L'objectiu fonamental del màster és formar-se sistemàticament sobre tots els elements estructurals i dinàmics de la família, aportats per les diverses ciències socials i de l'educació, així com sobre les estratègies d'intervenció socioeducativa amb menors i família, de manera que els estudiants puguin iniciar un doctorat en aquest camp amb una base interdisciplinària sòlida, respondre les demandes científiques i les tècniques d'intervenció en aquest camp que requereixen les institucions i serveis que actuen en aquesta àrea, i estar preparats per al món professional relacionat amb aquest àmbit.

Objectius específics
  1. Facilitar l'adquisició de coneixements en les àrees necessàries per a l'exercici de la intervenció familiar. Capacitar per al diagnòstic sobre la situació i sobre les relacions familiars al llarg de diversos cicles de la vida.
  2. Formar els alumnes en la pràctica de la intervenció professional. Capacitar per al disseny, desenvolupament i avaluació de diverses estratègies d'intervenció.
  3. Proporcionar una formació que capaciti per a recerques de futurs professionals de la intervenció familiar. Iniciar en la recerca bàsica i aplicada sobre les diverses formes de convivència, les seves característiques, canvis i factors que les expliquen.
  4. Orientar els alumnes sobre les maneres d'accedir al desenvolupament professional de la intervenció familiar, tant en el sector públic com en el privat. Obrir noves perspectives professionals en el camp de l'assessorament familiar.
  5. Sensibilitzar els alumnes perquè, en l'exercici professional, es respectin els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, així com amb els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Competències

D'acord amb els descriptors que figuren en el Marc Espanyol de Qualificacions per a l'Educació Superior (BRESSOLES), es garantirà, en la formació impartida en el Màster en Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família, que els estudiants adquireixin les competències següents:

Competències generals
  • CG1. Posseir i comprendre els coneixements que defineixen i articulen la infància, els adolescents i les famílies com a espai interdisciplinari de diverses àrees científiques (pedagogia, psicologia, sociologia, dret i d’altres), incloent les teories, mètodes i àrees d'intervenció, en un nivell que es recolza en documentació científica avançada i inclou alguns coneixements procedents de l'avantguarda d'aquest camp d'estudi i intervenció.
  • CG2. Demostrar que se saben aplicar aquests coneixements a l'àmbit de la infància, adolescència i famílies d'una manera professional mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments, i també identificant, articulant i resolent problemes educatius, psicopedagògics i socials. És a dir, que estiguin capacitats per a l'acompliment professional com a especialistes i que la seva actuació professional atengui el foment dels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, amb els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i amb els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
  • CG3. Que tinguin capacitat per reunir i interpretar dades rellevants relatives al comportament de la infància i els adolescents i a les estructures i dinàmiques de les famílies, així com al context en el qual es produeixen, per emetre judicis fonamentats sobre problemes educatius, psicopedagògics i socials en aquest camp d'estudi i intervenció.
  • CG4. Que siguin capaços de transmetre informació, idees, problemes i solucions sobre qüestions relatives al comportament humà a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CG5. Haver desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per continuar la seva formació amb un alt grau d'autonomia, especialment per millorar la seva capacitació professional o per incorporar-se a estudis de doctorat que els proporcionin una formació avançada dirigida a l'especialització acadèmica o investigadora en aquest camp d'estudi i intervenció.
Competències específiques

Els titulats del màster han de demostrar coneixements i comprensió dels aspectes bàsics següents del camp d'estudi sobre els menors i les famílies:

  • CE 1.1. Les contribucions i limitacions dels principals models teòrics de la sociologia i de la pedagogia, en les seves tradicions socioeducativa i psicopedagògica.
  • CE 1.2. Les contribucions principals d'altres tradicions disciplinàries al coneixement de la infància, l'adolescència i les famílies, especialment del dret.
  • CE 1.3. Els fonaments històrics de les formes de convivència i de les concepcions de la infància i adolescència.
  • CE 1.4. Els factors culturals i els principis psicosocials que intervenen en el comportament dels individus i en l'estructura i dinàmica de les famílies.
  • CE 1.5. Principals mètodes i dissenys de recerca i les tècniques avançades d'anàlisi de dades.
  • CE 1.6. Mètodes i instruments d'avaluació i diagnòstic en diferents àmbits de la infància, l'adolescència i les famílies.
  • CE 1.7. Mètodes i procediments d'avaluació de programes i serveis en els diferents contextos: educatiu, serveis socials, organitzacions i àmbit comunitari.

Els titulats del màster hauran de demostrar les capacitats que els permetin aplicar els coneixements adquirits. Aquestes capacitats són:

  • CE 2.1. Ser capaç d'analitzar i identificar riscos, necessitats i demandes dels destinataris, tant individuals com familiars, en els contextos d'aplicació des de la perspectiva del treball en xarxa.
  • CE 2.2. Ser capaç d'establir les metes o objectius de l'actuació sobre infància, adolescència i famílies en diferents contextos, proposant-los i negociant-los en funció de les necessitats i demandes dels destinataris i afectats. També elaborar el pla i les tècniques d'intervenció i avaluar-ne els resultats.
  • CE 2.3. Seleccionar i administrar tècniques i instruments propis i específics de la intervenció amb infància, adolescència i famílies i ser capaç d'avaluar la pròpia intervenció.
  • CE 2.4. Ser capaç de promoure canvis efectius, a través dels mètodes propis i específics de la intervenció socioeducativa, en els individus i famílies, en els diferents contextos: educatiu, serveis socials, organitzacions i àmbit comunitari, i amb atenció especial als que promouen els drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones, amb els principis d'igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, i amb els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics.
  • CE 2.5. Transmetre als destinataris, de manera adequada i precisa, els resultats de l'avaluació, processos d'actuació i resultats del procés.
  • CE 2.6 Elaborar informes socioeducatius en diferents àmbits d'actuació, dirigits als destinataris, i a altres professionals i serveis.
Competència transversal
  • T1. Comprendre que qualsevol activitat professional ha de fer-se des del respecte als drets fonamentals, la promoció de la igualtat entre dones i homes, el principi d'accessibilitat universal i disseny per a totes les persones, i la protecció mediambiental, i d'acord amb els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Estructura dels estudis

El Màster Universitari en Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família consta de 60 crèdits i s'estructura en dos nivells, mòduls i assignatures.

El màster presenta dos itineraris: el professionalitzador i l'investigador. L'itinerari professionalitzador està format per Pràctiques Externes (7 crèdits) i el Treball de Fi de Màster (6 crèdits), i posa l'accent en el vessant aplicat i professional de la titulació. Les pràctiques externes es duen a terme en un atractiu ventall d'entitats amb llarga trajectòria i prestigi reconegut en l'àmbit de la intervenció socioeducativa. L'itinerari investigador inclou el Treball de Fi de Màster de 13 crèdits i posa l'accent en el vessant científic i investigador.

La distribució general de crèdits ECTS es fa en cinc mòduls, cada un dels quals té diverses assignatures. El primer mòdul és el d'Aspectes teòrics, amb una panoràmica des de la sociologia, el dret i la història. El segon mòdul és el d'Aspectes metodològics, amb assignatures d'anàlisi multivariable, d'anàlisi de necessitats, i d'avaluació de programes. El tercer mòdul és el d'Intervenció amb infància, adolescència i famílies, en el qual es despleguen les assignatures de tall més aplicat, relatives a tècniques d'intervenció, intervenció socioeducativa i mediació.

Examen final

El màster culmina amb la presentació i defensa pública del treball de fi de màster, que es durà a terme una vegada que s'hagin superat la resta d'assignatures necessàries per a l'obtenció del títol.

Criteris d'avaluació i exàmens

Els criteris d'avaluació es detallen en la guia docent de cada assignatura, que es publiquen anualment abans que comenci el període de matrícula.

Direcció dels estudis

Directors del Màster

Dra. María del Carmen Orte Socías
Telèfon
(34) 971 17 3296
Dra. María Belén Pascual Barrio
Telèfon
(34) 971 17 3085

Comissió Acadèmica de la Titulació

Composició de la Comissió Acadèmica

President/a
Martí Xavier March Cerdà