Màster Universitari en Filosofia

Any acadèmic 2024-25

Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.

Perfil d'ingrés i criteris d'admissió

Perfil d’ingrés

Perfil 1. Alumnes que procedeixin principalment de graus (o estudis universitaris equivalents) en Filosofia. Aquest és el perfil d’ingrés recomanat per cursar aquest màster.

Perfil 2. Alumnes provinents de graus (o estudis universitaris equivalents) de la branca d’Arts i Humanitats. Els candidats amb aquest perfil hauran de presentar sol·licitud motivada per cursar el màster, que inclogui les dades que es considerin rellevants per justificar l’adequació del seu perfil acadèmic al màster. En funció de les demandes de matrícula, els estudis previs cursats en l’àmbit de la filosofia, així com la coherència dels motius exposats a la carta, la Comissió Acadèmica establirà els complements formatius que, en cada cas, s’hauran de cursar.

Perfil 3. Estudiants que procedeixen de graus (o estudis universitaris equivalents) d’altres branques de coneixement. Els candidats amb aquest perfil hauran de presentar sol·licitud motivada per cursar el màster, que inclogui les dades que es considerin rellevants per justificar l’adequació del seu perfil acadèmic al màster. En funció de les demandes de matrícula, els estudis previs cursats en l’àmbit de la filosofia, així com la coherència dels motius exposats a la carta, la Comissió Acadèmica establirà els complements formatius que, en cada cas, s’hauran de cursar.

En els dos darrers casos, els complements formatius que s’hagi establert que s’han de cursar s’assignaran entre els especificats al pla d’estudis.

Accés i admissió

Els estudiants interessats a sol·licitar una plaça per cursar el Màster en Filosofia han de presentar la sol·licitud de preinscripció en els terminis i en la manera que per cada curs estableixi el Centre d’Estudis de Postgrau (CEP) de la UIB.
El CEP comprovarà si el sol·licitant reuneix les condicions per accedir al màster i, posteriorment, remetrà la sol·licitud a la Comissió Acadèmica de la titulació perquè l’avaluï i resolgui l’admissió.
Finalment, el CEP publicarà la llista d’estudiants admesos al màster i indicarà en quines dates han de formalitzar la matrícula.

Aquest procediment es regirà per l’Acord normatiu del dia 23 de març de 2022 pel qual es regula l’accés i l’admissió als ensenyaments oficials de màster, publicat al FOU extraordinari núm. 534, de 31 de març de 2022 (https://seu.uib.cat/fou/acord/14423/), que desenvolupa l’article 18 del Reial decret 822/2021, de 28 de setembre, pel qual s’estableix l’organització dels ensenyaments universitaris i del procediment d’assegurament de la qualitat.

La informació sobre la preinscripció, l’accés, l’admissió i la matrícula per al màster es publicarà a la pàgina web del CEP (https://cep.uib.es/es/Com_hi_puc_accedir/).

Requisits d’accés

Per comprovar si el sol·licitant compleix les condicions d’accés a un màster universitari, el CEP tindrà en compte:

  1. La possessió d’un títol universitari oficial de Graduada o Graduat espanyol o equivalent és condició per accedir a un màster universitari, o, si escau, disposar d’un altre títol de Màster Universitari, o títols del mateix nivell que el títol espanyol de grau o màster expedits per universitats i institucions d’educació superior d’un país de l’EEES que, en aquest país, permeti l’accés als estudis de màster.
  2. De la mateixa manera, podran accedir a un màster universitari del sistema universitari espanyol persones en possessió de títols procedents de sistemes educatius que no formin part de l’EEES, que equivalguin al títol de grau, sense necessitat d’homologació del títol, però sí de comprovació per part de la universitat del nivell de formació que impliquen, sempre que al país on s’hagi expedit aquest títol permeti accedir a estudis de nivell de postgrau universitari. En cap cas l’accés per aquesta via implicarà l’homologació del títol previ de què disposa la persona interessada ni el reconeixement a altres efectes que fer els estudis de màster.
  3. Les universitats poden establir, excepcionalment, a partir de normatives específiques aprovades pels seus òrgans de govern, procediments de matrícula condicionada per accedir a un màster universitari. Aquesta consistirà a permetre que un estudiant de grau a qui li quedi per superar el TFG i com a màxim fins a 9 crèdits ECTS podrà accedir i matricular-se en un màster universitari, si bé en cap cas podrà obtenir el títol de Màster si prèviament no ha obtingut el títol de Grau. Les universitats garantiran la prioritat a la matrícula dels estudiants que disposin del títol universitari oficial de Graduada o Graduat. En aquest procediment es podran tenir en compte els crèdits pendents de reconeixement o transferència al títol de grau, o l’exigència de superació d’un determinat nivell de coneixement d’un idioma estranger per a l’obtenció del títol.

De la mateixa manera, per comprovar si el sol·licitant reuneix les condicions d’accés a un màster universitari, el CEP tindrà en compte els punts 2 i 3 de la disposició addicional primera del Reial decret 822/2021, que tracta sobre l’eficàcia dels títols universitaris oficials corresponents a l’ordenació prèvia a l’EEES:

«2. Les persones que tinguin un títol oficial espanyol de Llicenciat/ada, Arquitecte/a o Enginyer/a i vulguin accedir a ensenyaments oficials de grau podran aconseguir el reconeixement de crèdits que sigui procedent en termes acadèmics d’acord amb el que estableix l’article 10 del present reial decret. De la mateixa manera, aquest títol els permetrà accedir a ensenyaments de màster universitari. En aquest cas, si escau podrien reconèixer-se crèdits amb relació als coneixements, competències i habilitats apreses en els títols precedents i la seva adequació amb el pla d’estudis del màster universitari corresponent al qual es pretengui accedir.

3. Les persones que posseeixin un títol oficial de Diplomat/ada, Arquitecte/a Tècnic/a o Enginyer/a Tècnic/a i desitgin accedir a ensenyaments oficials de grau podran aconseguir el reconeixement de crèdits que escaigui en termes acadèmics segons el que estableix l’article 10 del present reial decret. De la mateixa manera, aquest títol els permet accedir a ensenyaments de màster universitari, encara que la universitat, en l’exercici de la seva autonomia, podrà exigir complements formatius si són necessaris acadèmicament. A més, si escau i de manera excepcional i motivada, es podrien reconèixer crèdits amb relació als coneixements, competències i habilitats apreses en els títols precedents i la seva adequació amb el pla d’estudis del màster universitari corresponent al qual es vol accedir.»

Requisits i criteris d’admissió

Per emetre la resolució d’admissió al màster, la Comissió Acadèmica de la titulació estableix els requisits i els criteris d’admissió que inclou aquest apartat.

A més, en compliment del punt 6 de l’article 18 del RD 822/2021, la Comissió Acadèmica reserva, almenys, un 5 per cent de les places ofertes per a estudiants que tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per cent, així com per a estudiants amb necessitats de suport educatiu permanents associades a circumstàncies personals de discapacitat, que en els estudis anteriors hagin necessitat recursos i suports per a la plena inclusió educativa.

Requisits d’admissió

Acreditació de nivell d’idioma

Els idiomes d’impartició del màster són el castellà i el català, ja que tots dos són cooficials a les Illes Balears i els docents poden impartir les classes en qualsevol dels dos idiomes.

Per això, els candidats la llengua materna dels quals sigui diferent de les anteriors hauran d’acreditar un nivell equivalent o superior al B2 del Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprenentatge, ensenyament, avaluació (Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, 2002) del Consell d’Europa. El nivell B2 de castellà i català es considerarà acreditat pels candidats que compleixin alguna de les condicions següents:

  1. Haver cursat estudis universitaris en la llengua indicada.
  2. Haver cursat estudis de batxillerat en la llengua indicada.
  3. Aportar certificat o diploma del nivell B2 segons el Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprenentatge, ensenyament, avaluació (Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, 2002), o un altre d’equivalent.

Atesa la cooficialitat del català i del castellà a les Illes Balears i la circumstància avantatjosa dels docents de poder utilitzar ambdues llengües indistintament en el desenvolupament de l’activitat acadèmica, la direcció del màster podrà valorar l’admissió de candidats que no puguin acreditar el B2 de català, sempre sota el compromís d’adaptar l’activitat acadèmica al castellà per fer-ne possible el seguiment normal a aquest candidat.

Presentació d’una carta d’exposició de motius

Els alumnes que accedeixin al màster a través dels perfils 2 i 3 descrits més amunt hauran de presentar una carta d’exposició de motius per cursar el màster, en què incloguin totes les dades que considerin rellevants per justificar l’adequació del seu perfil acadèmic al màster.

En funció de les demandes rebudes, els continguts previs cursats i superats en l’àmbit de la filosofia i la coherència dels motius exposats a la carta, la Comissió Acadèmica establirà, segons cada cas, els complements formatius que haurà de cursar cada candidat d’aquests perfils.

Criteris d’admissió

Els criteris que s’aplicaran per a l’admissió al màster dels estudiants que s’hi hagin preinscrit són els següents:

  • Expedient acadèmic: 3 punts
  • Beques obtingudes: 2 punts
  • Publicacions: 2 punts
  • Assistència a congressos, cursos i seminaris: 2 punts
  • Altres mèrits acadèmics: 1 punt

En cas que el nombre de sol·licituds excedeixi el de places disponibles i, a més, hi hagi un empat entre candidats, aquests es prioritzaran en funció del perfil d’ingrés: es posaran en primer lloc els del perfil 1, en segon lloc, els del perfil 2 i, finalment, els del perfil 3.

Objectius acadèmics i professionals

El Màster Universitari en Filosofia, els objectius del qual s’han adaptat als anomenats «Descriptors de Dublín», ha estat dissenyat segons els models de l’espai europeu d’educació superior i segons els criteris Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ENQA) i els de la Joint Quality Initiative.

Objectius formatius

El Màster Universitari en Filosofia és un màster de caràcter investigador que proporciona als estudiants les competències bàsiques per iniciar-se en la recerca en els diferents àmbits de la filosofia. Per tant, permet als titulats accedir als programes de doctorat, tant de la UIB com d’altres universitats nacionals i estrangeres. Així mateix, la formació oferta pel màster proporciona als alumnes coneixements especialitzats de les diferents àrees de la filosofia, d’un nivell superior al dels estudis de grau. Per això, el màster s’adreça tant a les persones interessades en la realització posterior d’estudis de doctorat com a les que volen ampliar els seus coneixements sobre filosofia i aprofundir-hi.

Els titulats del màster hauran desenvolupat competències fonamentals en recerca que també són útils per exercir altres activitats professionals. Així, els titulats seran capaços de desenvolupar una recerca, redactar i difondre treballs acadèmics, dur a terme tasques de documentació i treballar tant de forma autònoma com en equip. A més, els titulats hauran adquirit coneixements actualitzats en àrees com ara la història de la filosofia, l’estètica, la filosofia de la ciència, la filosofia moral i la política. (Vegeu Perfils de titulat).

Competències adquirides al màster

Competències bàsiques

CB10 - Que els estudiants tinguin les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser, en gran mesura, autodirigida o autònoma.
CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context de recerca.
CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.

Competències generals

C1 - Conèixer els principis teòrics que regeixen l’elaboració de treballs acadèmics de l’àmbit de la filosofia.
C2 - Conèixer les tècniques avançades per elaborar treballs acadèmics a l’àmbit de la filosofia.
C3 - Conèixer els principis bàsics de planificació d’un treball acadèmic.
C4 - Conèixer els principis bàsics de transferència del coneixement a l’àmbit de la filosofia.
C5 - Resoldre els problemes i dificultats que sorgeixen durant l’elaboració d’un estudi acadèmic de l’àmbit de la filosofia.
C6 - Comunicar hipòtesis i idees seguint els criteris acadèmics i científics de l’àmbit de la filosofia.
C7 - Conèixer, en allò que afecta l’àmbit de la filosofia, el funcionament del sistema espanyol d’R+D+I i dels grups de recerca.

Competències específiques

C8 - Conèixer, de manera detallada i exhaustiva, aspectes concrets dels temes i les línies de discussió actuals relatius a l’àmbit de la història de la filosofia i de la filosofia contemporània, més enllà dels continguts genèrics estudiats a nivell de grau o equivalent.
C9 - Conèixer, amb profunditat i rigor, la terminologia filosòfica especialitzada relativa a la història de la filosofia i la filosofia contemporània.
C10 - Exposar de manera coherent, clara i argumentada, davant d’una audiència especialitzada i crítica, els resultats d’un estudi propi.
C11 - Integrar coneixements procedents de diferents branques d’estudi de la filosofia.
C12 - Organitzar informació obtinguda de fonts documentals, primàries i secundàries, i de bases de dades.
C13 - Aplicar els coneixements i les tècniques apreses a la formació autònoma.
C14 - Desenvolupar un raonament crític i respectuós amb les idees d’autors, tradicions, corrents de pensament o cultures.

Accés a altres estudis i sortides professionals

El Màster Universitari en Filosofia permet accedir al Doctorat en Filologia i Filosofia de la UIB, amb la qual cosa s’ofereix continuïtat formativa per a tots els titulats que vulguin estendre la formació acadèmica. Així mateix, el màster habilita els titulats per poder cursar estudis de doctorat d’altres universitats de l’EEES, sempre que estiguin relacionats amb l’àrea científica en què s’inscriu aquest postgrau i es compleixin altres requisits que les universitats respectives puguin imposar.

Sortides professionals:

  • Recerca
  • Estudis de doctorat
  • Filosofia aplicada
  • Consultoria en gestió de projectes
  • Comunicació i màrqueting

Estructura dels estudis

El pla d’estudis del Màster Universitari en Filosofia consta d’un total de 60 crèdits i ha estat dissenyat perquè els alumnes puguin obtenir el títol durant un únic any acadèmic. Prenent com a punt de referència el calendari acadèmic per als estudis de màster de la UIB, que s’estableix amb caràcter anual, el curs es distribuirà de la manera següent: amb caràcter preceptiu i durant el primer mes, els alumnes hauran de cursar l’assignatura metodològica obligatòria i, si escau, els complements de formació que els hagin estat assignats. Amb posterioritat, hauran de cursar les matèries optatives: 24 crèdits durant el primer semestre i 18 crèdits durant el segon semestre. Al llarg del segon semestre, faran també el treball de fi de màster.

Els períodes d’avaluació es fixaran seguint el calendari lectiu de la UIB. Per a la defensa pública del treball de fi de màster, serà requisit que l’alumne hagi superat els 6 crèdits de les matèries obligatòries i els 42 corresponents a matèries optatives. A més, en el cas d’alumnes amb complements formatius, també caldrà que els hagin superat.

Aquesta planificació es concreta de la manera següent:

Matèria obligatòria comuna

Metodologies d’Estudi de la Filosofia (6 crèdits). Aquesta matèria està orientada a donar a conèixer a l’alumnat les eines actualitzades necessàries per iniciar qualsevol tipus de recerca avançada en filosofia (panoràmica de metodologies de recerca filosòfica i la seva difusió acadèmica). En aquest sentit, és una assignatura que introdueix els alumnes al nivell propi dels estudis del màster.

Matèries optatives

Es tracta d’un conjunt ampli d’assignatures que cobreixen la major part de camps de la filosofia i que reflecteixen quatre àmbits d’estudi: Història de la Filosofia, Filosofia Teorètica, Filosofia Pràctica i Filosofia de la Ciència. De les assignatures optatives que s’ofereixin cada any, els alumnes hauran de cursar necessàriament 42 crèdits.

Treball de Fi de Màster

El Treball de Fi de Màster constitueix un dels elements més importants del pla d’estudis, per la qual cosa el nombre total de crèdits és de 12. La finalitat del Treball de Fi de Màster és comprovar el nivell de domini dels coneixements, competències i habilitats de l’estudiant apreses durant el curs, mitjançant l’aplicació a la investigació en un àmbit concret de la de filosofia. L’avaluació es durà a terme de manera independent per un tribunal predefinit i en els períodes que estableix la reglamentació pròpia de la UIB.

Complements formatius

El Màster Universitari en Filosofia preveu la impartició de complements formatius segons el perfil d’ingrés dels candidats. Aquesta formació es basa en el coneixement de les característiques dels problemes filosòfics, les principals àrees de la filosofia i els principals enfocaments filosòfics.

Es tracta de quatre complements formatius de 3 crèdits cadascun, preparats únicament per als alumnes que siguin admesos al màster amb un perfil d’accés diferent del grau (o estudi universitari equivalent) de Filosofia. Són els següents:

  • 12006 - Fonaments de Filosofia I
  • 12007 - Fonaments de Filosofia II
  • 12008 - Fonaments de Filosofia III
  • 12009 - Fonaments de Filosofia IV

En funció del perfil d’ingrés (perfil 2 o 3) dels candidats, del nombre de crèdits i continguts cursats en assignatures de Filosofia als estudis universitaris previs, i del contingut de la carta d’exposició de motius per cursar el màster que han de presentar amb la sol·licitud, la Comissió Acadèmica establirà quants i quins d’aquests quatre complements formatius hauran de cursar aquests alumnes. En qualsevol cas, també cursaran els 60 ECTS prevists per obtenir el títol del màster.

Examen final

El màster culmina amb la presentació i la defensa pública del treball de fi de màster, que es durà a terme una vegada que s’hagin superat la resta d’assignatures necessàries per obtenir el títol.

Criteris d'avaluació i exàmens

Els criteris d’avaluació es detallen a la guia docent de cada assignatura, que es publica anualment abans de l’inici del període de matrícula.

Direcció dels estudis

Dra. Noemí Sanz Merino

Departament
Telèfon
(34) 971 25 9622

Dr. Pablo Frau Burón

Departament
Telèfon
(34) 971 17 3024
(34) 971 17 3026