Tècniques d'Expressió Graficoplàstiques
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
A. Aspectes generals
- El llenguatge graficoplàstic: forma, color, textura i composició. La seva evolució històrica.
- Suports, utensilis, pigments, aglutinants i dissolvents associats a les diferents
- tècniques graficoplàstiques. Interacció entre materials.
- Seguretat, toxicitat i impacte mediambiental dels diferents materials artístics. Suports i materials sostenibles.
- La conservació de les obres graficoplàstiques.
- La protecció de la creativitat. Aspectes fonamentals de la propietat intel·lectual. Còpies i falsificacions.
- Perspectiva de gènere, perspectiva intercultural i perspectiva inclusiva en les
- produccions graficoplàstiques.
- Estratègies d’investigació, anàlisi, interpretació i valoració crítica de productes culturals i artístics.
B. Tècniques de dibuix
- Materials, utensilis i suports associats al dibuix. Característiques i terminologia específica.
- Tècniques seques: llapis de grafit, carbonet, llapis composts, sanguines, barres grasses, de color i pastels.
- Tècniques humides i mixtes. La tinta i les seves eines.
C. Tècniques de pintura
- Materials, utensilis i suports. Característiques i terminologia específica.
- Tècniques a l’aigua: aquarel·la, tremp i acrílic.
- Tècniques sòlides, olioses i mixtes. Tremp a l’ou. Encastos. Pastissos. Olis. Olis miscibles a l’aigua. Pintures biodegradables.
D. Tècniques de gravat i estampació
- Materials, utensilis, maquinària i suports. Terminologia específica.
- Monoimpressió i reproducció múltiple. L’obra gràfica. Monotípia plana.
- Estampació en relleu. Xilografia. Linòleum.
- Estampació en buit. Calcografia. Tècniques directes i indirectes.
- Estampació plana. Mètode planogràfic. Litografia. Mètode permeogràfic.
- Serigrafia. Mètode electrònic. Copy Art.
E. Tècniques mixtes i alternatives
- Altres tècniques, materials i procediments en l’expressió graficoplàstica.
- La imatge digital. Art digital.
F. Projectes graficoplàstics
- Metodologia projectual.
- Estratègies per planificar i desenvolupar projectes graficoplàstics.
- L’organització dels equips de treball.
- Procés d’elaboració d’una obra pictòrica.
- Exposició i difusió de projectes graficoplàstics.
- Estratègies d’avaluació de les fases i dels resultats de projectes gràfics. L’error com a oportunitat de millora i aprenentatge.
Estructura de l'examen
Els criteris generals i específics d’avaluació i correcció que a continuació es presenten es fonamenten en el bloc de sabers bàsics, d’acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, de la matèria de Tèniques d’Expressió Graficoplàstiques.
Els diferents blocs de sabers es reflectiran en l’abordatge i compliment de l’exercici. D'aquesta forma, els coneixements, destreses i actituds s'apliquen de manera interrelacionada en la planificació i la resolució de l’exercici.
Matriu de l’enunciat
- Model únic d’enunciat.
- Preguntes amb optativitat.
- Cada opció inclou fotografies orientatives.
- Suport: els exercicis es realitzen en paper DIN A3.
- Durada: 1 hora i mitja.
- Qualificació: cada examen es valora sobre 10 punts.
L'alumnat ha de portar els seus materials, instruments i suport paper. Restriccions específiques: es descarten les tècniques d'oli, gravat, encàustiques, pastel i carbonet, ja que es consideren tècniques no estables i no poden ser realitzades en condicions òptimes dins de les instal·lacions per a les proves.
Valoració
Es valorarà cada un dels elements tècnics i formals específics requerits en l'enunciat. És aplicable el domini del full, l’ordre i la distribució dels continguts, les proporcions entre els diferents elements, la mida dels dibuixos i l’ expressió escrita correcta.
Criteris de qualificació específics
- Coneixement de la teoria del color.
- Aplicació i justificació de la paleta de tons.
- Traducció dels valors lumínics donats amb la tècnica triada.
- Interpretació de la volumetria de les formes amb la tècnica triada.
- Representació de les textures de les formes amb la tècnica triada.
- Coneixement i aplicació de la tècnica segons indicacions de l’enunciat.
- Riquesa de detalls.
- Aportacions en la interpretació de l’obra.
- Generació d’alternatives prèvies al desenvolupament de l’opció triada.
- Plantejament inicial de la proposta final, sense acabar.
- Netedat i organització espacial del full i de la imatge que es planteja a l’exercici.
- Correcta relació entre la terminologia específica emprada i el resultat assolit.
- Coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica.
Criteris generals de valoració i puntuació
- Explicació del procés i adequació de la terminologia (1 punt)
- Coneixement i aplicació de la tècnica segons les indicacions de l’enunciat. (3 punts)
- Comprensió i aplicació dels conceptes (color, llum, clarobscur, collage, etc.). (2 punts)
- Generació d'alternatives (esbossos, variacions). (2 punts)
- Riquesa de detalls i obtenció de matisos. (1 punt)
- Claredat i organització de les propostes gràfiques. (1 punt)
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
1. Analitzar obres graficoplàstiques: valorar-ne els aspectes formals, comparant les tècniques, materials i procediments utilitzats en la seva execució i conservació, i reflexionar sobre el seu possible impacte medioambiental per conformar un marc personal de referència que potenciï la creativitat i fomenti una actitud positiva cap al patrimoni, tot promovent un compromís amb la sostenibilitat.
Criteris d’avaluació — Competència específica 1
1.1 Analitzar obres graficoplàstiques de diferents tipus i èpoques, identificant els materials, tècniques i procediments utilitzats, valorant-ne els efectes expressius i incorporant judicis de valor estètic a partir de l’estudi dels aspectes formals.
1.2 Comparar els elements, tècniques i procediments emprats en diferents produccions graficoplàstiques, identificant diferències i aspectes comuns, i establint relacions si.
1.3 Valorar críticament la sostenibilitat i l’impacte mediambiental dels procediments i materials utilitzats en la creació graficoplàstica en diferents moments històrics. Proposar alternatives respectuoses amb el medi ambient.
2. Utilitzar els diferents elements i procediments propis del llenguatge graficoplàstic, manifestant domini tècnic i experimentant de manera creativa i innovadora amb les seves possibilitats i combinacions, per desenvolupar una capacitat d’expressió autònoma i personal i per respondre a uns objectius determinats.
Criteris d’avaluació — Competència específica 2
2.1 Seleccionar creativament els recursos graficoplàstics adequats en funció de la situació expressiva o la intencionalitat de l’acompliment sol·licitat.
2.2 Utilitzar de manera creativa i autònoma les tècniques, materials i procediments de l’expressió graficoplàstica en la resolució de diferents necessitats expressives i comunicatives, incidint en el rigor en l’execució i en la sostenibilitat del producte final.
3. Planificar el procés de realització individual i col·lectiva d’obres graficoplàstiques, valorant les possibilitats que ofereixen les diferents tècniques, materials i procediments, així com la seva adequació a una determinada proposta, per respondre amb eficàcia i creativitat a qualsevol acompliment relacionat amb la producció cultural o artística.
Criteris d’avaluació — Competència específica 3
3.1 Planificar el procés complet de realització d’obres graficoplàstiques variades, individuals o col·lectives, establint les fases de realització i argumentant la selecció de les tècniques, materials, procediments i llenguatges més adequats en funció de les diferents intencions comunicatives o creatives.
3.2 Planificar de manera adequada l’organització de les fases i dels equips de treball en les propostes col·laboratives, identificant les habilitats requerides en cada cas, i repartint i assumint les tasques amb criteri.
4. Desenvolupar projectes graficoplàstics individuals i col·laboratius, utilitzant amb destresa diversos materials, tècniques i procediments, per integrar el procés creatiu i respondre de manera eficaç, sostenible i creativa a uns objectius d’acompliment determinats.
Criteris d’avaluació — Competència específica 4
4.1 Expressar idees, opinions i sentiments mitjançant la creació de produccions graficoplàstiques individuals i col·laboratives de diferents tipus, referides a diferents motius o plantejaments, aplicant amb solvència i domini tècnic els diferents procediments.
4.2 Interactuar coordinadament i col·laborativament en el desenvolupament de produccions graficoplàstiques col·lectives, manifestant una actitud respectuosa, creativa i conciliadora quan es produeixin diferències d’opinió entre els membres del grup.
4.3 Realitzar composicions graficoplàstiques individuals o col·laboratives, integrant l’ús de materials reciclats quan sigui possible i aplicant criteris d’inclusió i sostenibilitat.
5. Avaluar els productes graficoplàstics propis i aliens, valorant-ne el possible impacte social i cultural per potenciar una actitud crítica i responsable que afavoreixi el desenvolupament personal i professional en el camp de l’expressió graficoplàstica.
Criteris d’avaluació — Competència específica 5
5.1 Avaluar diferents productes graficoplàstics, argumentant, amb la terminologia específica, el grau d’adequació a la intenció prevista dels llenguatges, tècniques, materials i procediments utilitzats, valorant el rigor i la qualitat de l’execució, així com aspectes relacionats amb la sostenibilitat i la propietat intel·lectual.
5.2 Identificar i valorar les oportunitats de desenvolupament personal i professional que es deriven del coneixement de les tècniques d’expressió graficoplàstica.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es sol·licita a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes contemplats a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents :
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins a un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista