Segona Llengua Estrangera (Portuguès)
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’exercici es compon de dues activitats de llengua, repartides en cinc apartats.
ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ (7 punts)
Dels set punts assignats a la primera part de l’exercici, un correspon a la destresa d’expressió escrita que l’alumnat desenvolupa en respondre l’apartat 2.
Les concrecions s’enuncien i reflecteixen de manera conjunta:
- Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
- Comprèn i interpreta les idees principals de textos escrits expressats en llengua estàndard sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic. Distingeix, per exemple, el que és veritable i el que és fals en qüestions relacionades amb aquests textos o contesta preguntes amb relació al contingut del text.
- Extreu i analitza la informació detallada i les implicacions generals de textos escrits d’una certa extensió i ben organitzats, expressats en llengua estàndard, sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic.
- Interpreta el contingut, la intenció, els trets discursius i certs matisos en textos dels mitjans de comunicació (notícies, articles periodístics o d'opinió) ben estructurats sobre temes de rellevància personal per a l'alumnat o d'interès públic.
- Fa ús dels repertoris lingüístics personals i de les estratègies d’inferència i comprovació de significats.
- Produeix textos escrits de diversa extensió i certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats, adequats a les característiques contextuals i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registres.
- Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en la producció de textos.
- Aplica estratègies d'enriquiment lèxic (derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia...) ajudant-se de la comparació de les llengües i varietats que conformen el repertori lingüístic personal.
- Empra funcions comunicatives adequades a l’àmbit i context comunicatiu, i fa ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
- Demostra domini del lèxic comú, així com de l’especialitzat, i l’aplica de forma precisa i coherent en funció del context.
- Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.
Es proposen un text d’una extensió al voltant de 350 paraules, sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès general. L'alumne en tria un i ha de respondre els quatre apartats referits al text seleccionat.
Primer apartat (2 punts)
Quatre preguntes o tasques de comprensió (vertarder/fals). L'alumne decideix sobre la veracitat o falsedat de cada enunciat i escriu clarament l’opció de resposta (vertader o fals). En la justificació de la resposta, esmenta la part del text corresponent.
Segon apartat (2 punts)
Tres preguntes o tasques sobre el text, de resposta oberta. L'alumne en respon dues amb informació del text (comprensió).La resposta no pot ser una còpia literal del text, tot i que es pot emprar alguna paraula que hi aparegui (expressió). Es podrà exigir la utilització d’estructures gramaticals concretes o elements lèxics específics.
Tercer apartat, de contingut lèxic (1,5 punts)
Per als quatre ítems proposats (paraules, definicions breus o expressions), l’alumne ha de localitzar en el text una estratègia d'enriquiment lèxic. Dels quatre ítems, n’ha de triar tres.
Quart apartat (1,5 punts):
Tres preguntes o tasques d’elecció múltiple amb quatre opcions de resposta cadascuna. Les opcions de resposta estan basades en la comprensió del text i/o l'ús del portuguès i/o la funció comunicativa. L'alumne contestarà bé escrivint la lletra que correspon a l'opció triada (A, B, C, o D), o copiant la lletra al costat de l'opció de resposta triada.
No s’inclouran distractors gramaticals ni estructures que no s’adeqüin a les regles de la gramàtica de la llengua portuguesa.
ACTIVITAT D'EXPRESSIÓ (3 punts)
Cal la comprensió escrita per entendre els temes proposats.
Les concrecions s’enuncien i reflecteixen de manera conjunta:
- Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
- Fa ús dels repertoris lingüístics personals i de les estratègies d’inferència i comprovació de significats.
- Produeix textos escrits de diversa extensió i certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats i adequats a les característiques contextuals i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registre.
- Redacta textos d’opinió i textos argumentatius de sobre temes de rellevància personal o d’interès públic, amb una estructura lògica, expressant les idees amb claredat, adequació i coherència, justificant les pròpies opinions, explicant els punts a favor i en contra del tema plantejat, i aportant conclusions, evitant el plagi.
- Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en la producció de textos.
- Aplica estratègies d'enriquiment lèxic - derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia..., ajudant-se de la comparació de les llengües i varietats que conformen el repertori lingüístic personal.
- Empra funcions comunicatives adequades a l’àmbit i context comunicatiu, i fa ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
- Demostra domini del lèxic comú, així com de l’especialitzat, i l’aplica de forma precisa i coherent en funció del context.
- Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.
Cinquè apartat
Redactar un text en llengua portuguesa d’una extensió aproximada de 120-150 paraules.Es proposen dos temes i n’ha de triar un. Els temes proposats per a la redacció podran tenir relació amb els aspectes sobre els quals tractin els textos o amb qualsevol altre tema de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès general.
Quatre opcions
- Redacció d'opinió (redacao de opiniao) en la qual l'alumne expressi la seva opinió sobre un tema proposat, donant-hi suport amb arguments, exemples, experiència personal...
- Redacció en la qual l'alumne mostri la seva conformitat o disconformitat sobre un tema proposat, incloent-hi els aspectes a favor o positius juntament amb els aspectes negatius o més desfavorables, i afegint quina és la seva posició al respecte (ensaio a favor e contra).
- Text narratiu en el qual l’alumne explicarà una història, real o fictícia, a través d’un o diversos personatges, en un temps i lloc determinats, mitjançant una sèrie de successos i accions interessants.
- Escrit d’interacció en què l’alumne, a partir d’un estímul oral o escrit, redacta una resposta en la qual contesta a les idees exposades en l’estímul, i hi inclou la seva pròpia opinió.
S’acceptarà una estructura mixta, sempre que contingui una introducció, un desenvolupament i una conclusió que s’ajusti al que s’hagi exposat en l’escrit.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Activitat de comprensió (7 punts)
Primer apartat (2 punts):
Si no es justifica la resposta, la puntuació atorgada serà de 0 punts. Es qualificarà amb 0,5 punts cada resposta correcta.
Segon apartat (2 punts):
Criteri de correcció: cadascuna de les dues preguntes o tasques resoltes tindrà una puntuació d’1 punt, distribuït de la manera següent:
- 0,5 punts per les idees reflectides. Aquesta puntuació es repartirà de forma directament proporcional al nombre d’ítems que tingui la resposta.
- 0,5 punts per l’expressió de les respostes.
Tercer apartat, de contingut lèxic (1,5 punts)
- 0,5 punts per ítem.
Quart apartat (1,5 punts)
Es qualificarà amb 0,5 punts cada resposta correcta. Es considerarà com a resposta completa tant l'escriptura de la lletra majúscula de l'opció triada (A, B, C, o D) com de la lletra i l'opció de resposta.
Activitat d'expressió (3 punts)
Cinquè apartat (3 punts)
Valoració global de cada element de la rúbrica: adequació i cohesió (1,5 punts), expressió (1,5 punts).
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d'11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
- L’adequació al que sol·licita l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que, en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes inclosos a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt i mig.
- Els criteris de correcció de l’exercici de la matèria de Llengua Estrangera II inclouran una rúbrica de correcció de la producció de textos per part de l’alumne, que respectarà el que disposa l’article 13.10 del Reial decret 534/2024, d’11 de juny.
- En totes les preguntes es tindrà en compte la cohesió i correcció gramaticals, tant en la comprensió com en l'expressió escrita, amb especial cura en l’exercici de redacció.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista