Segona Llengua Estrangera (Portuguès)
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’exercici es compon de dues activitats de llengua, repartides en tres blocs.
Bloc I – Competències de comprensió i expressió escrites (3 punts)
- Pregunta oberta, de resposta breu.
- Pregunta tancada, de tipus veritable o fals i/o opció múltiple.
Bloc II – Competència lingüística (3,5 punts)
- Tres preguntes d'aplicació lingüística de cara a l'aplicació correcta d'estructures gramaticals i lexicals, podent presentar les variants següents:
- Indicar estructures lexicals o gramaticals concretes. Es pot demanar, per exemple, que s'indiquin sinònims, antònims, singulars, plurals, masculí, femení, graus d'adjectius o altres.
- Emplenar espais.
- Reformular enunciats breus.
- Completar enunciats donats.
Bloc III- Competència d'expressió escrita (3,5 punts)
- Producció d'un text escrit (150-180 paraules) a partir d'un dels dos temes proposats, valorant-se, a més de l'aplicació lingüística, l'adequació de la resposta al tema proposat.
Els models de text podran obeir a les següents tipologies:- Text argumentatiu, on l'alumne pugui expressar una opinió o semblar, raonant les idees presentades amb exemples concrets.
- Text descriptiu o narratiu, en què l'alumne descrigui un esdeveniment o situació concreta, d'acord amb el tema proposat.
- Produir un missatge: correu postal (carta) o correu electrònic.
Als Blocs les concrecions s’enuncien i reflecteixen de manera conjunta:
- Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
- Comprèn i interpreta les idees principals de textos escrits expressats en llengua estàndard sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic. Distingeix, per exemple, el que és veritable i el que és fals en qüestions relacionades amb aquests textos o contesta preguntes amb relació al contingut del text.
- Extreu i analitza la informació detallada i les implicacions generals de textos escrits d’una certa extensió i ben organitzats, expressats en llengua estàndard, sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic.
- Interpreta el contingut, la intenció, els trets discursius i certs matisos en textos dels mitjans de comunicació (notícies, articles periodístics o d'opinió) ben estructurats sobre temes de rellevància personal per a l'alumnat o d'interès públic.
- Fa ús dels repertoris lingüístics personals i de les estratègies d’inferència i comprovació de significats.
- Produeix textos escrits de diversa extensió i certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats, adequats a les característiques contextuals i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registres.
- Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en la producció de textos.
- Aplica estratègies d'enriquiment lèxic (derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia...) ajudant-se de la comparació de les llengües i varietats que conformen el repertori lingüístic personal.
- Empra funcions comunicatives adequades a l’àmbit i context comunicatiu, i fa ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
- Demostra domini del lèxic comú, així com de l’especialitzat, i l’aplica de forma precisa i coherent en funció del context.
- Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.
- S'ofereix un únic text (350-400 paraules) i desenvolupament competencial complet a partir d'aquest en les tres primeres preguntes i una pregunta d'índole sociolingüística i cultural, amb dues opcions, a la quarta pregunta.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Bloc I: 3 punts
Es valora l'adequació de la resposta a l'enunciat i, a les respostes de tipus obert, la correcció lèxica i gramatical.
Bloc II: 3,5 punts
La resposta no pot ser una còpia literal del text, tot i que es pot emprar alguna paraula que hi aparegui (expressió). Es podrà exigir la utilització d’estructures gramaticals concretes o elements lèxics específics.
Bloc III: 3,5 punts
Es valora l’adequació de la resposta a l’enunciat juntament amb la correcció lèxica i gramatical.
Es valora l'adequació de la resposta al tema proposat, l'organització i la coherència del text. En els aspectes lexicals i gramaticals es tindran en compte la correcció en la seva aplicació, la varietat en l’ús d’estructures gramaticals i la riquesa lexical en el desenvolupament del text.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d'11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
- L’adequació al que sol·licita l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que, en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes inclosos a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt i mig.
- Els criteris de correcció de l’exercici de la matèria de Llengua Estrangera II inclouran una rúbrica de correcció de la producció de textos per part de l’alumne, que respectarà el que disposa l’article 13.10 del Reial decret 534/2024, d’11 de juny.
- En totes les preguntes es tindrà en compte la cohesió i correcció gramaticals, tant en la comprensió com en l'expressió escrita, amb especial cura en l’exercici de redacció.
Model d'examen o de pregunta competencial
- Model d'examen (en preparació)
Informació addicional de la matèria
Procediments específics i material
- No es permet l'ús de diccionari ni de cap altre manual didàctic per resoldre qüestions relacionades amb el text proposat.
Professora especialista
