Llatí II
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
La prova consta d’una sola opció, en la qual es proposen tres apartats:
Apartat 1 (6 punts) Traducció d'un text amb preguntes de morfologia i sintaxi vinculades al text:
- 1. Traducció de tot el text (3 punts)
- 2. Anàlisi sintàctica d’un passatge del text (2 punts)
- 3. Anàlisi morfològica de cinc paraules del text (1 punt)
Apartat 2 (2 punts). El lèxic i la seva evolució
- Aplicació pràctica i explicació de cinc expressions llatines (1 punt)
- Derivació, a partir de cada una de les cinc paraules llatines proposades, de dues paraules en català o castellà (1 punt)
Apartat 3 (2 punts). Resposta a qüestions dels blocs de sabers bàsics III, IV i V. S’ha de contestar una pregunta de les tres proposades.
- Literatura llatina, gèneres i autors (2 punts) (bloc III)
- Identificar i explicar els principals fets i personatges de l’antiga Roma mitjançant dues qüestions de respostes breus (2 punts) (bloc IV)
- Explicar els principals mites grecollatins a partir de les Metamorfosis d’Ovidi. Identificar una obra literària i una obra artística que reflecteixin la pervivència d’aquest mite (2 punts) (bloc V)
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Apartat 1. Bloc I (6 punts)
Apartat 1.1. Traduir amb diccionari un text proposat (qualificació màxima: 3 punts)
A l'apartat de traducció, es valorarà la traducció en conjunt, atenent el domini de la morfosintaxi llatina (això és, la identificació de les formes i comprensió de les seves relacions gramaticals), la comprensió del contingut i la seva correcta expressió en català o castellà.
Apartat 1.2. Anàlisi sintàctica d’un passatge del text (2 punts)
- Tot i que l'anàlisi es pot fer de forma descriptiva mitjançant un comentari sintàctic, se'n recomana una representació gràfica mitjançant qualsevol dels procediments habituals (anàlisi amb claus, caixes, arbres, etc.).
- L'anàlisi sintàctica se centrarà en la descripció de les funcions sintàctiques dels diferents elements de l’oració (p. ex., en el cas d'un nominatiu indicar la seva funció com a subjecte, atribut o el que correspongui) i en la indicació de la sintaxi oracional (cal assenyalar la coordinació i subordinació d’oracions i, en aquest darrer cas, el tipus d’oració i la seva funció sintàctica)
Apartat 1.3. Anàlisi morfològica (1 punt)
- En l'anàlisi morfològica de les categories del sistema nominal, se n’ha d’indicar el cas, nombre i gènere.
- En l’anàlisi morfològica de les formes verbals, se n’han d’indicar les categories de persona, nombre, veu, temps i mode.
Apartat 2. Bloc II (2 punts)
2.1. Completar cinc frases amb les expressions llatines proposades i explicar-ne el significat (1 punt)
2.2. Escriure dos derivats en català o castellà de cada una de les cinc paraules llatines proposades (1 punt)
En el cas dels llatinismes, es valorarà la col·locació correcta del llatinisme i la correcció de la seva definició. Pel que fa a la derivació a partir dels termes llatins, es valorarà la capacitat de realitzar evolucions de termes llatins identificant les relacions lèxiques del llatí amb el català o el castellà.
Apartat 3. Qüestions dels blocs III, IV i V
1. Literatura llatina, gèneres i autors (2 punts)
Criteris d’avaluació:
Generalitats sobre el gènere literari: definició, característiques, influència posterior (fins a 0,6 punts).
Característiques generals de l’autor i característiques específiques de l’obra corresponent (fins a 1,4 punts).
2. Identificar i explicar els principals fets i personatges de l’antiga Roma (2 punts)
S’han de contestar dues preguntes breus a triar entre tres. Cada pregunta té un valor d’1 punt. La resposta a cada qüestió ha de tenir una extensió aproximada d’unes 10 línies, unes 100 paraules. Per obtenir la puntuació completa, caldrà que les respostes continguin un mínim de tres paraules clau de les cinc proposades a la relació de qüestions de referència.
3. Explicar els principals mites grecollatins a partir de les Metamorfosis d’Ovidi. Identificar una obra literària i una obra artística que reflecteixin la pervivència d’aquest mite (2 punts)
S’haurà d’explicar l’episodi o personatges mítics proposats segons el relat que en fa Ovidi a les Metamorfosis (fins a 1’5 punts). A més, s’hauran de citar una obra literària (de qualsevol literatura) i una obra artística (pintura, escultura, música, cinema, etc.) que representin la pervivència del mite corresponent. S’haurà d’esmentar el títol de l’obra, l’autor i l’època (0’5 punts).
De manera general es valorarà la informació, la precisió i l’amplitud dels coneixements, així com la correcció en l’expressió.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes contemplats a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents :
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, de 11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Es podrà reduir fins a un 10% de la qualificació per faltes de coherència, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Material que es podrà fer servir
- Diccionari amb apèndix gramatical
Professora especialista