Història de la Filosofia
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’exercici constarà de dos apartats:
Apartat A. COMENTARI DE TEXT
Es podrà triar entre un text A i un text B. Seran dos textos d’època filosòfica diferent.
Apartat B. PREGUNTES
- Es proposaran tres preguntes que versaran sobre una temàtica relativa a tres dels quatre períodes filosòfics estudiats: Filosofia Antiga, Filosofia Medieval, Filosofia Moderna i Filosofia Contemporània.
- Les preguntes tindran una forma de presentació competencial, de manera que, a partir d'una temàtica, idea, argument i/o problema del món actual, es demanarà a l'alumne que el contextualitzi en una de les èpoques filosòfiques.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Apartat A. Aquesta part es valorarà amb 4 punts. L’estudiant ha de demostrar que ha entès de què tracta el text i ho ha de saber explicar de manera clara i precisa, assenyalant-ne les idees principals i secundàries i determinant les relacions existents entre les unes i les altres:
a) Correcta contextualització. (1 punt)
b) Encert en la identificació del tema/problema/qüestió concret de què tracta el text i de la tesi sostinguda al text. (1 punt)
c) Identificació i explicació de les idees presents al text i de la relació entre aquestes. (2 punts)
En cada apartat es valorarà l’ordre, la claredat i la precisió en l’exposició.
En definitiva, en el comentari de text s’avaluarà que l’alumne:
- Comprengui la idea principal que el text transmet, així com les idees secundàries.
- Utilitzi adequadament els conceptes filosòfics de l’autor que permeten explicar el text.
- Contextualitzi el fragment en la seva situació històrica, social i cultural.
- Expressi amb un llenguatge clar i precís els seus arguments i idees.
- Expliqui el text i argumenti sobre les idees que transmet, amb unitat i coherència.
- Relacioni les idees del text amb les idees d’altres autors de la seva època.
Apartat B. Aquesta part es dividirà en tres preguntes:
Preguntes B1 i B2:
B1) Reflexió crítica sobre un tema de la història de la filosofia en relació amb el tractament que alguns autors han fet al respecte. (2 punts)
B2) Reflexió crítica d’un tema de la història de la filosofia en relació amb temes i problemes de l’actualitat. (2 punts)
A la pregunta B1), es tindrà en compte que l’alumnat sàpiga fer una valoració crítica del tractament que algun autor hagi fet d’un tema, argumentant-hi a favor o en contra.
A la pregunta B2), es tindrà en compte que l’alumnat sigui capaç de vincular el problema de manera oportuna amb problemes de l’actualitat.
En ambdues preguntes, es tindrà en compte l’ús i el domini de vocabulari tècnic filosòfic, així com la creativitat a l’hora d’establir vinculacions raonables i oportunes.
Pregunta B3. Aquesta part es valorarà amb 2 punts com a màxim. L’estudiant ha de demostrar que és capaç de trobar les semblances, les diferències i les connexions entre conceptes i teories, tenint en compte que el nivell que s’assoleix a segon de batxillerat és general i, per tant, no es pot pretendre que faci un comentari molt profund.
Desglossament. L'estudiant ha de demostrar un coneixement de les idees, dels conceptes o les teories que s’han de relacionar (1 punt). Ha d’establir i explicar les relacions correctament (0,5 punts). Ha de mantenir un ordre expositiu, claredat i precisió en l’exposició (0,5 punts).
En definitiva, en cada pregunta s’avaluarà que l’alumne:
- Desenvolupi coherentment la confrontació d’idees que se li proposa.
- Comprengui i contextualitzi la dimensió temporal de la confrontació d’idees que se li proposa.
- Utilitzi adequadament els conceptes filosòfics de l’autor o autors que desenvolupa.
- Vinculi la problemàtica plantejada amb autor o autors de l’època filosòfica proposada.
- Mostri capacitat crítica.
- Exposi de manera coherent les idees.
- Expressi amb un llenguatge clar i precís els arguments i idees.
- Mostri coherència en l'exposició, que estarà ajustada a la pregunta plantejada i podrà vincular-la de manera crítica a l’autor o autors que refereix.
- Sigui original en l'argumentació.
- Vinculi la problemàtica plantejada en la pregunta amb aspectes socials, culturals, polítics, econòmics i/o científics contextualitzats en les èpoques respectives.
Es podrà rebaixar fins a un 10 per cent de la qualificació per faltes d’ortografia, redacció, expressió o terminologia no apropiada, d’acord amb els criteris aprovats per la Comissió Organitzadora.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació.
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professor especialista