Geologia i Ciències Ambientals
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 43/2025, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Els 7 blocs de sabers bàsics es transformen en 5 blocs ja que juntam en un sol bloc Minerals i Roques i, en una altra bloc, Les capes fluides de la terra i la seva Gestió sostenible). Cadascun dels 5 blocs resultants te el mateix pes a l’examen (2 punts per bloc).
- Al Bloc 1 (Experimentació en Geologia i Ciències Ambientals) es demanarà un tall geològic ò un bloc diagrama, sense optativitat (Total 2 punts).
- Al Bloc 2 (Tectònica de plaques i geodinàmica interna) es faran dues preguntes amb dues opcions cadascuna. Una de les preguntes ha de ser d’aplicació basada en una font gràfica. Cadascuna de les dues preguntes contestades valdrà 1 punt (Total, 2 punts).
- Al Bloc 3 (Processos geològics externs) es faran dues preguntes amb dues opcions cadascuna. Una de les preguntes ha de ser d’aplicació basada en una font gràfica. Cadascuna de les dues preguntes contestades valdrà 1 punt (Total, 2 punts).
- Al Bloc 4 (Minerals i Roques) es faran dues preguntes amb dues opcions cadascuna, unes sobre minerals i les altres dues sobre roques. (Total 2 punts)
- Al Bloc 5 (Les capes fluides de la Terra i Recursos i la seva Gestió Sostenible) es faran dues preguntes amb dues opcions cadascuna, unes sobre les capes fluides i les altres sobre Gestió Sostenible. (Total 2 punts).
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
CE. 1
1.1. Analitzar críticament conceptes i processos, relacionats amb els sabers de la matèria. Seleccionar i interpretar informació en diversos formats, com ara mapes (topogràfics, hidrogràfics, geològics, de vegetació, etc.), corts, models, diagrames de flux o d'altres.
1.2. Comunicar informacions o opinions raonades relacionades amb els sabers de la matèria. Transmetre-les de manera clara i rigorosa i utilitzant el vocabulari i els formats adequats, com ara mapes (topogràfics, hidrogràfics, geològics, de vegetació, etc.), corts, models, diagrames de flux, o d'altres, i responent amb precisió les qüestions que puguin sorgir durant l’exposició.
1.3. Realitzar discussions científiques sobre aspectes relacionats amb els sabers de la matèria, tenint en compte els punts forts i febles de diferents postures de forma raonada, i amb actitud receptiva i respectuosa davant l’opinió dels altres.
CE. 2
2.1. Plantejar i resoldre qüestions, i crear continguts relacionats amb els sabers de la matèria. Localitzar i citar fonts de manera adequada; seleccionar, organitzar i analitzar críticament la informació.
2.2. Contrastar i justificar la veracitat d’informació relacionada amb els sabers de la matèria utilitzant fonts fiables, aportant dades i adoptant una actitud crítica i escèptica envers informacions sense una base científica, com ara pseudociències, teories conspiratòries, creences infundades, faules, etc.
CE. 3
3.1. Avaluar la fiabilitat de les conclusions d’un treball de recerca o divulgació científica relacionat amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals d’acord amb la interpretació dels resultats obtinguts.
3.2. Argumentar, utilitzant exemples concrets, sobre la contribució de la ciència a la societat i la labor de les persones que s'hi dediquen. Destacar-hi el paper de la dona, entenent la recerca com una tasca col·lectiva i interdisciplinària en evolució constant, influïda pel context polític i social i pels recursos econòmics.
CE.4
4.1. Explicar fenòmens relacionats amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals a través del plantejament i la resolució de problemes cercant i utilitzant les estratègies i els recursos adequats.
4.2. Analitzar críticament la solució a un problema relacionat amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals. Reformular els procediments utilitzats o conclusions si aquella solució no és viable o davant noves dades aportades o oposades amb posterioritat.
C.E. 5
5.1. Promoure i adoptar hàbits sostenibles a partir de l’anàlisi dels diferents tipus de recursos geològics i de la biosfera i els seus possibles usos.
5.2. Relacionar l’impacte de l’explotació de determinats recursos amb la deterioració mediambiental. Argumentar la importància del consum i aprofitament responsables.
C.E. 6
6.1. Deduir i explicar la història geològica d’una àrea determinada, identificant i analitzant els seus elements geològics a partir d’informació en diferents formats (fotografies, talls, mapes geològics, etc.).
6.2. Realitzar prediccions sobre fenòmens geològics i riscos naturals en una àrea determinada, analitzant la influència de diferents factors sobre ells (activitats humanes, climatologia, relleu, vegetació, localització, processos geològics interns, etc.) i proposar accions per prevenir o minimitzar els seus possibles efectes negatius.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professor especialista
