Geologia i Ciències Ambientals
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
CE. 1
1.1. Analitzar críticament conceptes i processos, relacionats amb els sabers de la matèria. Seleccionar i interpretar informació en diversos formats, com ara mapes (topogràfics, hidrogràfics, geològics, de vegetació, etc.), corts, models, diagrames de flux o d'altres.
1.2. Comunicar informacions o opinions raonades relacionades amb els sabers de la matèria. Transmetre-les de manera clara i rigorosa i utilitzant el vocabulari i els formats adequats, com ara mapes (topogràfics, hidrogràfics, geològics, de vegetació, etc.), corts, models, diagrames de flux, o d'altres, i responent amb precisió les qüestions que puguin sorgir durant l’exposició.
1.3. Realitzar discussions científiques sobre aspectes relacionats amb els sabers de la matèria, tenint en compte els punts forts i febles de diferents postures de forma raonada, i amb actitud receptiva i respectuosa davant l’opinió dels altres.
CE. 2
2.1. Plantejar i resoldre qüestions, i crear continguts relacionats amb els sabers de la matèria. Localitzar i citar fonts de manera adequada; seleccionar, organitzar i analitzar críticament la informació.
2.2. Contrastar i justificar la veracitat d’informació relacionada amb els sabers de la matèria utilitzant fonts fiables, aportant dades i adoptant una actitud crítica i escèptica envers informacions sense una base científica, com ara pseudociències, teories conspiratòries, creences infundades, faules, etc.
CE. 3
3.1. Avaluar la fiabilitat de les conclusions d’un treball de recerca o divulgació científica relacionat amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals d’acord amb la interpretació dels resultats obtinguts.
3.2. Argumentar, utilitzant exemples concrets, sobre la contribució de la ciència a la societat i la labor de les persones que s'hi dediquen. Destacar-hi el paper de la dona, entenent la recerca com una tasca col·lectiva i interdisciplinària en evolució constant, influïda pel context polític i social i pels recursos econòmics.
CE.4
4.1. Explicar fenòmens relacionats amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals a través del plantejament i la resolució de problemes cercant i utilitzant les estratègies i els recursos adequats.
4.2. Analitzar críticament la solució a un problema relacionat amb els sabers de la matèria de Geologia i Ciències Ambientals. Reformular els procediments utilitzats o conclusions si aquella solució no és viable o davant noves dades aportades o oposades amb posterioritat.
C.E. 5
5.1. Promoure i adoptar hàbits sostenibles a partir de l’anàlisi dels diferents tipus de recursos geològics i de la biosfera i els seus possibles usos.
5.2. Relacionar l’impacte de l’explotació de determinats recursos amb la deterioració mediambiental. Argumentar la importància del consum i aprofitament responsables.
C.E. 6
6.1. Deduir i explicar la història geològica d’una àrea determinada, identificant i analitzant els seus elements geològics a partir d’informació en diferents formats (fotografies, talls, mapes geològics, etc.).
6.2. Realitzar prediccions sobre fenòmens geològics i riscos naturals en una àrea determinada, analitzant la influència de diferents factors sobre ells (activitats humanes, climatologia, relleu, vegetació, localització, processos geològics interns, etc.) i proposar accions per prevenir o minimitzar els seus possibles efectes negatius.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
- L’adequació al que es demana a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professor especialista