Geografia

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen i criteris d'avaluació

L’examen de Geografia les PAU constarà de set exercicis, distribuïts de la manera següent:

Part 1. Exercici de mapatge i localització dels blocs B i C.
Part 2. Exercici (comentari guiat a partir de quatre preguntes, introduït per un mapa, gràfic, taula o text) del bloc B. Es podrà triar entre dues opcions.
Part 3. Exercici (comentari guiat a partir de quatre preguntes, introduït per un mapa, gràfic, taula o text) del bloc C. Es podrà triar entre dues opcions.
Part 4. Exercici (comentari guiat a partir de quatre preguntes, introduït per un mapa, gràfic, taula o text) dels blocs A i C. Es podrà triar entre dues opcions.

Tots els exercicis tindran una valoració de 2,5 punts.

Part 1 (2,5 punts)

A l’exercici de mapatge, es demana la identificació d'alguns elements (establint el nombre d'àrees a plasmar), sobre un mapa mut, en el qual l'alumne ha de localitzar correctament les àrees o els punts requerits assenyalant-ne els topònims. El mapa ha d’incloure la llegenda corresponent i un comentari breu situat en un espai delimitat per un requadre. Temàticament, els elements dels quals es demana la cartografia són els indicats a l’annex I. (2,5 punts)

Per a aquest exercici ,s’emprarà un mapa on estaran indicades les principals unitats de relleu i les divisions administratives en comunitats autònomes i províncies.

Per fer aquest exercici, es podran fer servir pintures o subratlladors de colors que no siguin vermell i verd, que són els que es faran servir per a la correcció.

En el mateix enunciat es demanarà la localització d’elements del bloc B i del bloc C.

Les concrecions que s’inclouen en aquesta part són les següents:

5. Coneix els principals conceptes geogràfics generals i els relacionats amb la sostenibilitat del medi físic de les illes Balears i d’Espanya.

6. Coneix i localitza sobre un mapa les grans unitats de relleu i les principals regions geomorfològiques de les illes Balears i Espanya. Fa anàlisis comparatives a partir de mapes, o imatges. Coneix els processos de formació d’aquestes unitats, així com les implicacions d’aquesta diversitat en el medi natural i humà.

7. Localitza la diversitat climàtica de les illes Balears i Espanya, i fa anàlisis comparatives a partir de mapes, imatges, gràfics i taules estadístiques. Identifica els principals factors que condicionen cada clima i les seves principals característiques, així com les implicacions d’aquesta diversitat en la hidrologia, els paisatges naturals o activitats humanes. Coneix els principals tipus de temps que hi ha Espanya i a les illes Balears.

8. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa la diversitat hídrica i biogeogràfica d’Espanya (vessants hidrogràfics, principals rius, zones humides, embassaments, paisatges naturals...). Interpreta imatges, mapes i dades. Coneix els factors que condicionen aquesta diversitat i els efectes que té sobre les activitats humanes.

11. Coneix els principals conceptes geogràfics generals i els relacionats amb el medi humà a Espanya i a les illes Balears.

14. Localitza les unitats territorials amb més i menys població d’Espanya, i analitza i interpreta processos de despoblació a partir de mapes, gràfics i dades.

17. Localitza sobre un mapa les principals àrees metropolitanes, ciutats i conurbacions d’Espanya.

20. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa les principals àrees de producció agrícola de secà (vinya, olivera, cereals...) i de regadiu (hortícola i fructícola), així com els principals paisatges agraris d’Espanya i de les illes Balears. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa les principals àrees de producció ramadera (extensiva i intensiva). Interpreta mapes, gràfics i dades, i coneix els factors que condicionen aquesta diversitat.

23. Coneix i interpreta informació sobre el procés d’industrialització a Espanya i a les Illes Balears, des del desenvolupisme de la dècada de 1960 fins als processos de globalització i deslocalització més recents. Localitza els principals eixos industrials d’Espanya i en coneix les característiques (Mediterrani, Vall de l’Ebre i Madrid).

24. Identifica les principals característiques de la xarxa de transports per carretera i ferroviària d’Espanya. Interpreta mapes i coneix els factors que n'han condicionat la disposició. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa els principals ports i aeroports d’Espanya i de les Illes Balears. 

25. Coneix, analitza i interpreta informació sobre el sector turístic a Espanya i a les Illes Balears (oferta, demanda, tipus, destinacions, repercussions). Localitza sobre un mapa les principals destinacions turístiques d’Espanya i de les Illes Balears. 

Part 2 (2,5 punts)

Cada exercici serà introduït per una font (un mapa, una imatge, un gràfic, una taula amb dades o un text) i constarà d’un comentari guiat a partir de quatre preguntes, que es poden enriquir amb coneixements geogràfics, així com amb opinions pròpies, si aquestes si es demanen o es consideren pertinents. Les fonts i els temes dels comentaris podran ser els recollits a l’Annex III.

  • Les dues primeres preguntes es destinaran a descriure, analitzar i interpretar el fenomen que queda reflectit a la font. Cal fer referència a la informació continguda a la font introduïda (0,5 punts per pregunta).
  • La tercera pregunta servirà per relacionar les dades de la font amb les causes i/o conseqüències del fenomen (0,75 punts).
  • La quarta pregunta consistirà a definir breument un terme a triar entre tres, relacionats amb la temàtica de la font. Cal exemplificar cada concepte en relació amb la matèria. A l’annex II, hi ha la relació de termes que poden ser objecte de definició, organitzats per blocs (0,5 punts).
  • Coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels textos produïts, així com la seva presentació (segons el que es preveu al punt 10.b de l’article 13 del Reial decret 534/2024) (0,25 punts).

S’inclouran dos exercicis i se n’haurà de triar un.  Els dos exercicis correspondran al bloc B: La sostenibilitat del medi físic de les Illes Balears i d’Espanya

5. Coneix els principals conceptes geogràfics generals i els relacionats amb la sostenibilitat del medi físic de les illes Balears i d’Espanya.

6. Coneix i localitza sobre un mapa les grans unitats de relleu i les principals regions geomorfològiques de les illes Balears i Espanya. Fa anàlisis comparatives a partir de mapes o imatges. Coneix els processos de formació d’aquestes unitats, així com les implicacions d’aquesta diversitat en el medi natural i humà.

7. Localitza la diversitat climàtica de les illes Balears i Espanya, i fa anàlisis comparatives a partir de mapes, imatges, gràfics i taules estadístiques. Identifica els principals factors que condicionen cada clima i les seves principals característiques, així com les implicacions d’aquesta diversitat en la hidrologia, paisatges naturals o activitats humanes. Coneix els principals tipus de temps que hi ha a Espanya i a les illes Balears.

8. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa la diversitat hídrica i biogeogràfica d’Espanya (vessants hidrogràfics, principals rius, zones humides, embassaments, paisatges naturals...). Interpreta imatges, mapes i dades. Coneix els factors que condicionen aquesta diversitat i els efectes que té sobre les activitats humanes.

9. Identifica les principals característiques dels problemes ambientals actuals, causes i efectes, i com poden afectar Espanya i les Illes Balears. Analitza mapes, gràfics, dades i textos que tractin els reptes ecosocials presents i futurs. Comprèn el concepte de sostenibilitat ambiental i des d’aquesta perspectiva analitza l'impacte de les principals crisis ecològiques (canvi climàtic, disminució capa d’ozó, contaminació de l’aire i l’aigua, producció de residus, desertització...).

10. Coneix les principals polítiques ambientals de les illes Balears, Espanya i la Unió Europea (espais naturals protegits i Xarxa Natura 2000).

Part 3 (2,5 punts)

Cada exercici serà introduït per una font (un mapa, una imatge, un gràfic, una taula amb dades o un text) i constarà d’un comentari guiat a partir de quatre preguntes, que es poden enriquir amb coneixements geogràfics, així com amb opinions pròpies, si es demanen o es consideren pertinents. Les fonts i els temes dels comentaris podran ser els recollits a l’Annex III.

  • Les dues primeres preguntes es destinaran a descriure, analitzar i interpretar el fenomen que queda reflectit a la font. Cal fer referència a la informació continguda a la font introduïda (0,5 punts per pregunta).
  • La tercera pregunta servirà per relacionar les dades de la font amb les causes i/o conseqüències del fenomen (0,75 punts).
  • La quarta pregunta consistirà a definir breument un terme a triar entre tres, relacionats amb la temàtica de la font. Cal exemplificar cada concepte en relació amb la matèria. A l’annex II, hi ha la relació de termes que poden ser objecte de definició, organitzats per blocs (0,5 punts).
  • Coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels textos produïts, així com la seva presentació (segons el que es preveu al punt 10.b de l’article 13 del Reial decret 534/2024) (0,25 punts).

S’inclouran dos exercicis i se n’haurà de triar un.  Els dos exercicis correspondran al bloc C: L’ordenació del territori en l’enfocament ecosocial.

11. Coneix els principals conceptes geogràfics generals i aquells relacionats amb el medi humà a Espanya i a les illes Balears.

12. Coneix el model de transició demogràfica i les dinàmiques demogràfiques actuals a Espanya i a les Illes Balears. Analitza i interpreta aquestes dinàmiques mitjançant l’ús de mapes, gràfics i dades. Coneix les causes i conseqüències socials, econòmiques i demogràfiques d’aquests processos.

13. Analitza i interpreta l’estructura de la població recent, segons el gènere i l'edat i segons l'activitat, mitjançant mapes, gràfics i dades. Coneix les causes i conseqüències socials, econòmiques i demogràfiques d’aquests processos (envelliment, terciarització...).

14. Localitza les unitats territorials amb més i menys població d’Espanya i analitza i interpreta processos de despoblació a partir de mapes, gràfics i dades.

15. Coneix les causes i conseqüències dels moviments migratoris, els moviments migratoris a Espanya i les Illes Balears al llarg del segle XX i XXI, i la població estrangera a l’actualitat. Analitza i interpreta aquests fenòmens mitjançant mapes, gràfics i dades.

16. Coneix, analitza i interpreta la morfologia urbana mitjançant l’anàlisi de diferents tipus de trames i plans (irregular, ortogonal, radial), així com l’estructura urbana o l'organització de la ciutat en diferents àrees amb la morfologia i les funcions que les caracteritzen (centre històric, ciutat industrial, perifèria).

18. Coneix i interpreta els principals problemes mediambientals i socioeconòmics de les ciutats.

Part 4 (2,5 punts)

Cada exercici serà introduït per una font (un mapa, una imatge, un gràfic, una taula amb dades o un text) i constarà d’un comentari guiat a partir de quatre preguntes, que es poden enriquir amb coneixements geogràfics, així com amb opinions pròpies, si aquestes es demanen o es consideren pertinents. Les fonts i els temes dels comentaris podran ser els recollits a l’Annex III.

  • Les dues primeres preguntes es destinaran a descriure, analitzar i interpretar el fenomen que queda reflectit a la font. Cal fer referència a la informació continguda a la font introduïda (0,5 punts per pregunta).
  • La tercera pregunta servirà per relacionar les dades de la font amb les causes i/o conseqüències del fenomen (0,75 punts).
  • La quarta pregunta consistirà a definir breument un terme a triar entre tres, relacionats amb la temàtica de la font. Cal exemplificar cada concepte en relació amb la matèria. A l’annex II, hi ha la relació de termes que poden ser objecte de definició, organitzats per blocs (0,5 punts).
  • Coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels textos produïts, així com la seva presentació (segons el que es preveu al punt 10.b de l’article 13 del Reial decret 534/2024) (0,25 punts).

S’inclouran dos exercicis i se n’haurà de triar un.  Els dos exercicis correspondran als bloc A o C.

1. Identifica les principals característiques, causes i efectes del procés de globalització, i com afecten Espanya i les Illes Balears.

2. Coneix els aspectes importants relacionats amb la Unió Europea: origen, moments clau del procés d’integració, composició actual, principals avantatges i inconvenients de la integració.

3. Coneix l’organització territorial de l’Estat espanyol (comunitats autònomes, províncies, municipis).

4. Coneix els conceptes geogràfics generals i els relacionats amb les Illes Balears, Espanya, Europa i el món.

19. Coneix, analitza i interpreta l’evolució dels diferents sectors econòmics a Espanya i les Illes Balears durant el darrer segle, així com les causes i conseqüències socials, laborals i demogràfiques. 

20. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa les principals àrees de producció agrícola de secà (vinya, olivera, cereals...) i de regadiu (hortícola i fructícola), així com els principals paisatges agraris d’Espanya i les Illes Balears. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa les principals àrees de producció ramadera (extensiva i intensiva). Interpreta mapes, gràfics i dades i coneix els factors que condicionen aquesta diversitat.

21. Coneix i interpreta, a partir de textos o dades, els principals problemes del sector primari d’Espanya i de les Illes Balears, i la Política Agrària Comunitària (definició, breu evolució històrica i repercussions).

22. Coneix, analitza i interpreta informació (dades, gràfics) sobre producció i consum d’energia a Espanya i a les Illes Balears (dependència energètica, combustibles fòssils, polítiques energètiques i energies alternatives).

23. Coneix i interpreta informació sobre el procés d’industrialització a Espanya i a les Illes Balears, des del desenvolupisme de la dècada de 1960 fins als processos de globalització i deslocalització més recents. Localitza els principals eixos industrials d’Espanya i en coneix les característiques (Mediterrani, Vall de l’Ebre i Madrid).

24. Identifica les principals característiques de la xarxa de transports per carretera i ferroviària d’Espanya. Interpreta mapes i coneix els factors que han condicionat la disposició. Coneix les característiques i localitza sobre un mapa els principals ports i aeroports d’Espanya i de les Illes Balears.

25. Coneix, analitza i interpreta informació sobre el sector turístic a Espanya i a les Illes Balears (oferta, demanda, tipus, destinacions, repercussions). Localitza sobre un mapa les principals destinacions turístiques d’Espanya i de les Illes Balears.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

 

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

 

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

 

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professor especialista

 

suport