Segona Llengua Estrangera II (Francès)

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

Segons el Decret 33/2022, de l’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els coneixements bàsics i les concrecions d’aquesta matèria són els següents:

Estructura del examen

L’exercici consta de dos blocs de llengua escrita (comprensió i expressió), amb un total de cinc apartats.

ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ (7 punts):

Dels 7 punts assignats a la primera part de l'exercici, 1 punt correspon a la destresa d’expressió escrita que l’alumne desenvolupa en respondre l’apartat 2.
Les concrecions s’enuncien i es reflecteixen conjuntament:

  1. Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
  2. Comprèn i interpreta les idees principals de textos escrits en llengua estàndard sobre temes de rellevància personal o d’interès públic, distingint, per exemple, el que és veritable del que és fals en qüestions relacionades amb aquests textos o contestant preguntes sobre el contingut.
  3. Extreu i analitza la informació detallada i les implicacions generals de textos ben organitzats sobre temes rellevants per a l’alumne o d’interès públic.
  4. Interpreta el contingut, la intenció, els trets discursius i certs matisos en textos de mitjans de comunicació (notícies, articles periodístics o d’opinió) ben estructurats.
  5. Utilitza repertoris lingüístics personals i estratègies d’inferència i verificació de significats.
  6. Escriu textos clars, detallats, ben organitzats i adequats al context i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registres.
  7. Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en l’elaboració de textos.
  8. Aplica estratègies d’enriquiment lèxic (derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia…) amb ajuda de la comparació de llengües i varietats.
  9. Empra funcions comunicatives adequades al context, fent ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
  10. Demostra domini del lèxic comú i especialitzat, aplicant-lo de manera precisa i coherent segons el context.
  11. Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.

Es proposa un text d’entre 350 i 400 paraules sobre temes d’interès personal o general per a l’alumnat, que haurà de respondre els quatre apartats següents:

Primer apartat (2 punts)
Quatre preguntes o tasques de comprensió (veritable/fals). L’estudiant decideix sobre la veracitat de cada enunciat escrivint «Veritable» o «Fals» i justifica la resposta esmentant la part corresponent del text.

Segon apartat (2 punts)
Tres preguntes o tasques de resposta oberta. La resposta no pot ser una còpia literal del text, però es poden emprar paraules del text. Es pot exigir l’ús d’estructures gramaticals o lèxiques concretes. 1 punt per cada tasca resolta, distribuïts en 0,5 per idees i 0,5 per l’expressió.

Tercer apartat, de contingut lèxic (1,5 punts)
Per als quatre ítems proposats, l’alumne ha de localitzar una estratègia d’enriquiment lèxic en el text. Només cal que respongui tres ítems.

Quart apartat (1,5 punts)
Tres preguntes d’elecció múltiple amb quatre opcions. Les respostes estan basades en la comprensió del text, ús del francès o funcions comunicatives. Es respon triant la lletra corresponent (A, B, C o D) o copiant-la amb l’opció de resposta triada.

No s'hi inclouen distractors gramaticals ni estructures que no s'adeqüin a les regles de la gramàtica de la llengua.

ACTIVITAT D'EXPRESSIÓ (3 punts):

Cal dominar la comprensió escrita per entendre els temes proposats.
Les concrecions es reflecteixen conjuntament:

  1. Comprèn instruccions clares per resoldre les qüestions plantejades.
  2. Fa ús de repertoris lingüístics i d’estratègies d’inferència i verificació de significats.
  3. Escriu textos d’una certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats i adequats al context, amb convencions i registres adequats.
  4. Escriu textos d’opinió i argumentatius amb estructura lògica. Expressa les idees amb claredat, justificació, arguments, punts a favor i en contra i conclusions. Evita el plagi.
  5. Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió.
  6. Aplica estratègies d’enriquiment lèxic.
  7. Empra funcions comunicatives adequades al context i fa un ús adequat d’unitats lingüístiques.
  8. Demostra domini lèxic comú i especialitzat de manera a precisa i coherent segons el context.
  9. Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.

Cinquè apartat (3 punts)
Redactar un text en francès d’unes 120-150 paraules sobre un dels dos temes proposats. Els temes poden relacionar-se amb els aspectes tractats en els textos o amb altres d’interès general o personal.

Quatre opcions:

  • Redacció d’opinió, en què l’alumne expressa una opinió amb arguments, exemples, etc.
  • Redacció d’acord o de desacord amb pros i contres (essai pour et contre).
  • Text narratiu amb una història específica.
  • Escrit d’interacció com a resposta a un estímul oral o escrit.

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ (7 punts)

Primer apartat (2 punts):
Sense justificació, es puntua amb 0. Es valoren amb 0,5 punts les respostes correctes.

Segon apartat (2 punts):
Cada tasca es puntua amb 1 punt, dividit en 0,5 per a les idees i 0,5 per a l'expressió.

  • 0,5 punts per les idees reflectides. Aquesta puntuació es repartirà proporcionalment al nombre d'ítems de què estigui composta la resposta.
  • 0,5 punts per l’expressió de les respostes.

Tercer apartat, de contingut lèxic (1,5 punts):
0,5 punts per ítem.

Quart apartat (1,5 punts):
Es qualificarà amb 0,5 punts cada resposta correcta. Es considera resposta completa tant l'escriptura de la lletra majúscula de l'opció escollida (A, B, C o D) com de la lletra i l'opció de resposta escollida.

ACTIVITAT D'EXPRESSIÓ (3 punts)

Cinquè apartat (3 punts):
Es valora l’adequació, cohesió (1,5 punts) i expressió (1,5 punts).

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d'11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la Prova d’Accés a la Universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:

  1. L’adequació al que sol·licita l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que, en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes inclosos a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt i mig.
  • Els criteris de correcció de l’exercici de la matèria de Llengua Estrangera II inclouran una rúbrica de correcció de la producció de textos per part de l’alumne, que respectarà el que disposa l’article 13.10 del Reial decret 534/2024, d’11 de juny.
  • En totes les preguntes es tindrà en compte la cohesió i correcció gramaticals, tant en la comprensió com en l'expressió escrita, amb especial cura en l’exercici de redacció.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d'11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d’examen o pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professora especialista

 

suport