Dibuix Tècnic II

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

 Competència específica 1

  1. Analitzar l'evolució de les estructures geomètriques i elements tècnics a l'arquitectura i enginyeria contemporànies, valorant la influència del progrés tecnològic i de les tècniques digitals de representació i modelatge en els camps de l'arquitectura i l'enginyeria.

Competència específica 2

  1. Construir figures planes aplicant transformacions geomètriques i valorant-ne la utilitat en els sistemes de representació.
  2. Resoldre tangències aplicant els conceptes de potència amb una actitud de rigor a l'execució.
  3. Traçar corbes còniques i les seves rectes tangents aplicant propietats i mètodes de construcció, mostrant interès per la precisió.

Competència específica 3

  1. Resoldre problemes geomètrics mitjançant abatiments, girs i canvis de pla, reflexionant sobre els mètodes utilitzats i els resultats obtinguts.
  2. Representar cossos geomètrics i de revolució aplicant els fonaments del sistema dièdric.
  3. Recrear la realitat tridimensional mitjançant la representació de sòlids en perspectives axonomètriques i cònica, aplicant els coneixements específics dels sistemes de representació esmentats.
  4. Desenvolupar projectes gràfics senzills mitjançant el sistema de plànols acotats.
  5. Valorar el rigor gràfic del procés; la claredat, la precisió i el procés de resolució i construcció gràfica.

Competència específica 4

  1. Elaborar la documentació gràfica apropiada a projectes de diferents camps, formalitzant i definint dissenys tècnics emprant croquis i plànols d'acord amb la normativa UNE i ISO.

Competència específica 5

  1. Integrar el suport digital a la representació d'objectes i construccions mitjançant aplicacions CAD valorant les possibilitats que aquestes eines aporten al dibuix i al treball col·laboratiu.

A - FONAMENTS GEOMÈTRICS 

  • La geometria a l'arquitectura i enginyeria des de la revolució industrial. Els avenços en el desenvolupament tecnològic i en les tècniques digitals aplicades a la construcció de noves formes.
  • Transformacions geomètriques: homologia i afinitat. Aplicació per a la resolució de problemes als sistemes de representació.
  • Potència dun punt respecte a una circumferència. Eix radical i centre radical. Aplicacions en tangències.
  • Corbes còniques: el·lipse, hipèrbola i paràbola. Propietats i mètodes de construcció. Rectes tangents. Traçat amb eines digitals i sense.

A.1. Resol correctament problemes concrets de geometria plana contemplats als sabers bàsics.
A.2. Traça i construeix correctament les solucions sense eines digitals.
A.3. És capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions. 

B - GEOMETRIA PROJECTIVA 

  • Sistema dièdric: figures contingudes a plànols. Abatiments i veritables magnituds. Girs i canvis de pla. Aplicacions. Representació de cossos geomètrics: prismes i piràmides. Seccions planes i veritables magnituds de la secció. Representació de cossos de revolució rectes: cilindres i cons. Representació de políedres regulars: tetraedre, hexaedre i octaedre.
  • Sistema axonomètric, ortogonal i oblic. Representació de figures i sòlids.
  • Sistema de plans acotats. Resolució de problemes de cobertes senzilles. Representació de perfils o seccions de terreny a partir de les corbes de nivell.
  • Perspectiva cònica. Representació de sòlids i formes tridimensionals a partir de les vistes.
 

B.1. Resol correctament problemes concrets del sistema dièdric recollits als sabers bàsics.
B.2. Resol correctament problemes concrets del sistema axonomètric, ortogonal i oblic recollits als sabers bàsics.
B.3. Resol correctament problemes concrets del sistema de plànols acotats recollits als sabers bàsics.
B.4. Resol correctament problemes concrets de la perspectiva cònica recollits als sabers bàsics.
B.5. Traça i construeix correctament les solucions sense eines digitals.
B.6. És capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions.

C. NORMALITZACIÓ I DOCUMENTACIÓ GRÀFICA DE PROJECTES

  • Representació de cossos i peces industrials senzilles. Croquis i plànols de taller. Talls, seccions i trencaments. Perspectives normalitzades.
  • Disseny, ecologia i sostenibilitat.
  • Projectes en col·laboració. Elaboració de la documentació gràfica d'un projecte enginyeria o arquitectònic senzill.
  • Plànols de muntatge senzills. Elaboració i interpretació.
C.1. Fa correctament el croquis d'alçat, la planta i el perfil a partir de vistes tridimensionals de peces o objectes senzills.
C.2. Realitza correctament perspectives isomètriques o cavalleres de peces o objectes senzills a partir de les vistes en alçat, planta i perfil o plans de muntatge.
C.3. Acota correctament vistes en alçat, planta i perfil de peces o objectes senzills.
C.4. És capaç de grafiar amb neteja i claredat les solucions.

D. SISTEMES CAD − Aplicacions CAD

  • Construccions gràfiques en suport digital
D.1. Comprèn les construccions gràfiques realitzades mitjançant mitjans digitals per interpretar-les en la resolució de problemes.

Estructura de l'examen

La prova consistirà en un únic exercici en què es pot obtenir una puntuació màxima de 10 punts, dividit en tres blocs:

 

Segons l'art.13, punt 7, del Reial decret 534/2024, d'11 de juny, en cada matèria es lliurarà un únic model d’exercici. Tot i això, si s'estima convenient, en alguns apartats, es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques.

 
 
 

Als blocs 1 i 2 especificats a continuació, s'inclourà la possibilitat d'escollir entre dues preguntes diferents, que no disminuiran en cap cas el nombre de competències específiques objecte d’avaluació:

 
 
Bloc 1 . FONAMENTS GEOMÈTRICS (30% sobre el total) (geometria plana)
  • 3 punts - Triar entre les preguntes 1 i 2
Bloc 2 . GEOMETRIA PROJECTIVA (30% + 20% = 50% sobre el total): (sistema dièdric clàssic o directe + sistema axonomètric)
  • 3 punts sistema dièdric - Triar entre les preguntes 3 i 4
  • 2 punts sistema axonomètric - Triar entre les preguntes 5 i 6
Bloc 3 . NORMALITZACIÓ I DOCUMENTACIÓ GRÀFICA DE PROJECTES (20% sobre el total): (acotació)
  • 2 punts - pregunta 7
El format de l'examen permet que les solucions gràfiques càpiguen totalment al full de paper aportat.

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

 (Art.13 punt 10 del Reial decret 534/2024, d'11 de juny) (comuns per als blocs A, B i C)

  • Adequació de la solució plantejada al que sol·licita l'enunciat: les solucions han de respondre de forma concreta les especificacions requerides.
  • Presentació del resultat: les solucions s'han d'executar amb netedat i claredat gràfica. Els valors i gruixos de línia han de ser adequats i han de permetre distingir clarament entre línies auxiliars per a la realització dels exercicis i el resultat final.
  • Coherència i correcció: les solucions han d'utilitzar correctament la nomenclatura de punts, rectes, plànols, i qualsevol element gràfic que s'inclogui a la solució que necessiti ser identificat.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
 
  1. L’adequació al que es demana a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial decret 534/2024, d’11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Adequació de la solució plantejada al que demana l'enunciat: les solucions han de respondre de forma concreta  les especificacions requerides.

Presentació del resultat: les solucions s'han d'executar amb netedat i claredat gràfica.

Els valors i gruixos de línia han de ser adequats i han de permetre distingir clarament entre línies auxiliars per a la realització dels exercicis i el resultat final.

Coherència i correcció: les solucions han d'utilitzar correctament la nomenclatura de punts, rectes, plànols, i qualsevol element gràfic que s'inclogui a la solució que necessiti ser identificat.

Model d'examen o de pregunta competencial
 

Informació addicional de la matèria

Es poden fer servir paral·lex i poliedres. L'examen s'ha de resoldre fent servir llapis amb valors de línia i dureses adequades. Els resultats finals es poden remarcar o destacar amb tinta.

Esquema de la prova

esquema

Professor especialista

 

suport