Biologia

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

La prova consistirà en cinc preguntes teòriques i una de competencial. Cada una de les preguntes podrà tenir apartats.

Pel que fa a les preguntes teòriques, correspondran una a cada bloc de continguts, excepte la darrera, que podrà correspondre a qualsevol dels darrers dos blocs. És a dir:

  • Una pregunta del bloc A «Les biomolècules»
  • Una pregunta del bloc B «Genètica molecular»
  • Una pregunta del bloc C «Biologia cel·lular»
  • Una pregunta del bloc D «Metabolisme»
  • Una pregunta del bloc E o F «Biotecnologia» o «Immunologia»

Aquestes 5 preguntes valdran 1,5 punts cada una i constaran d’un apartat obligatori i diversos subapartats amb optativitat (per exemple, triar-ne dos dels tres proposats). Els criteris d’avaluació dividiran les parts de la pregunta en fraccions de 0,25 punts.

La pregunta competencial valdrà 2,5 punts. Estarà dividida en subapartats, amb continguts agafats indistintament dels blocs del temari que contenen continguts avaluables competencialment (A, B, C i D), tal com s’indica a la matriu d’especificacions. 

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

 Pel que fa a les preguntes teòriques, es valorarà:

  • La claredat i concisió en les definicions
  • La capacitat de diferenciació i classificació
  • El detall en la descripció d’aquells continguts que la matriu d’especificacions explicita que cal conèixer amb detall
  • La contextualització (en especial, saber explicitar la importància biològica de les molècules, estructures cel·lulars, processos, etc.)
  • Les relacions entre la Química i Física amb la Biologia en els casos en què aquestes es fan més paleses (p. e. Química: composició i estructura química de les biomolècules; reaccions endergòniques i exergòniques; estructura química i tipus d’enllaç en les reaccions antigen-anticòs, etc.; Física: propietats de l’aigua; processos osmòtics; fonaments de la microscòpia, etc.)
  • El coneixement d’exemples concrets

Pel que fa a les preguntes competencials, s’empraran els criteris d’avaluació especificats a la matriu d’especificacions, és a dir:

  • Saber reconèixer cada tipus de molècula a partir de la visualització d’una estructura o fórmula química
  • Poder diferenciar, entre dos menús proposats, quin és el més saludable i identificar les mancances principals del menys saludable
  • Interpretar aspectes bàsics d’una anàlisi clínica a partir del coneixement de les biomolècules (per exemple, si apareix la glucosa o el colesterol fora de rang, saber dir quin tipus de molècula és la glucosa o el colesterol, i quin tipus de problemes pot causar tenir-los fora de rang)
  • Saber resoldre problemes senzills de transcripció i traducció, tot reconeixent les seqüències d’inici i final pel que fa a la traducció (es facilitarà un quadre de correspondència codó-aminoàcid, però sense incloure-hi les seqüències d’inici i final)
  • Conèixer alguns exemples de mutacions que provoquen malalties i saber reconèixer les més importants (Down, Klinefelter, Turner) a la vista d’un cariotip
  • Saber distingir fotografies fetes amb microscopi òptic d’altres de fetes amb microscopi electrònic, i saber identificar orgànuls i estructures cel·lulars a partir d’aquestes
  • Saber diferenciar, entre diversos hàbits proposats, quins ens fan més propensos a patir algun tipus de càncer
  • Saber completar esquemes senzills relacionats amb el metabolisme (per exemple: sucre + ? = ? + CO2)

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la Universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:

  1. L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta es deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial Decret 534/2024, d'11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

Professor especialista

 

suport