Arts Escèniques

Cita prèvia


Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
 

Informació de la matèria

Sabers bàsics i concrecions

D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:

Estructura de l'examen

Part a. Anàlisi i comentari d’un fragment d’una manifestació escènica (5 punts)

a.1) Anàlisi d’una art escènica a partir d’un vídeo representatiu (3 punts)

Es garantirà la presència de fragments representatius de les diferents arts escèniques. Cal:

  • Identificar de forma raonada i contextualitzar l’art escènica presentada (1 punt)
  • Identificar i explicar els elements del procés comunicatiu (1 punt)
  • Identificar i explicar els elements presents en la materialització escènica: intèrprets/personatges, moviments/desplaçaments, espai escènic, il·luminació, decorat/atrezzo, so, efectes especials, vestuari/maquillatge (1 punt)

a.2) Preguntes de resposta breu a partir de la manifestació visionada, relacionades amb el patrimoni escènic, la interpretació, l’escenificació i la representació escènica (2 punts). Se n’hauran de contestar dues de quatre proposades. Cal:

  • Mostrar un coneixement profund del contingut exposat (1 punt)
  • Utilitzar apropiadament i amb precisió la terminologia específica (1 punt)
Part b. (5 punts)

b.1) Dramatúrgia d’un text, tema o situació. Es podrà triar entre dues opcions (2,5 punts)

Cal partir d’una contextualització històrica i literària, i garantir la presència i el tractament adequat dels elements següents:

  • Text principal i secundari, format i contingut (1 punt)
  • Concreció dels elements principals de la materialització escènica: personatges, desplaçaments/moviments, espai escènic, il·luminació, maquillatge/vestuari, decorat/atrezzo, so i efectes especials (1 punt)
  • Creativitat (0,5 punts)

b.2) Disseny d’una proposta escènica a partir de la dramatúrgia elaborada a l’apartat anterior (2,5 punts)

Cal:

  • Planificar el procés (les fases de preproducció, producció i postproducció) (1 punt)
  • Especificar i raonar la distribució de tasques, a partir dels elements tècnics, dramàtics, expressius, plàstics i tecnològics que se seleccionin per a la proposta (0,5 punts)
  • Concretar les directrius d’interpretació (si escau) i d’escenificació (0,5 punts)
  • Creativitat (0,5 punts)

Pel que fa a l’optativitat, la part a.1 és comuna. A l’exercici a.2, es plantejaran quatre preguntes relacionades amb el fragment visualitzat, de les quals se n’hauran de respondre dues. A l’exercici b.1, s’oferiran dues opcions de microrelats, fragments o situacions, dels quals se n’haurà de triar un. 

Criteris d'avaluació

Criteris de correcció i avaluació

Part A.

Es valorarà que l’alumne:

  • Identifiqui de forma raonada i contextualitzi l’art escènica presentada (1 punt)
  • Mostri un coneixement profund del tema o contingut exposat (que tracti de forma adequada i suficient tots els aspectes sol·licitats) (3 punts)
  • Utilitzi apropiadament i amb precisió la terminologia específica (1 punt)
Part B. Es valorarà que l’alumne:
  • Domini les arts escèniques (conegui les particularitats de les fases necessàries per al muntatge d’una proposta escènica), tant en l’elaboració de la dramatúrgia i escenificació (2 punts), com en el disseny de la proposta escènica associada a la dramatúrgia elaborada (2 punts). Ha de mostrar la seva capacitatd’identificar, descriure i analitzar amb rigor els diferents elements que integren el procés necessari per a la materialització d’un espectacle.
  • Manifesti creativitat en els seus plantejaments, tant en l’elaboració de la dramatúrgia com a l’hora de traslladar el text a l’escena. (1 punt)

Quant als criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, en el conjunt de l’examen es valorarà la claredat expositiva, l’organització i l’estructura del discurs, la coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels textos produïts, així com la seva presentació. Les mancances o errades en aquests aspectes podran suposar una penalització de fins a 1 punt. 

Es prescindirà d’aquest darrer criteri en el cas de l’alumnat amb necessitats educatives de suport educatiu per al qual consti aquesta adaptació específica de la prova.

Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica

El Reial Decret 534/2024, de 11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la Prova d’Accés a la Universitat indica al seu article 13.10 que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els següents aspectes:
  1. L’adequació al que es sol·licita a l’enunciat.
  2. La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.

A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes contemplats a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.

La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el Reial Decret anterior, va acordar:

  • El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
  • La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als següents criteris:
    • Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
    • Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
    • A partir de la tercera, per cada falta se deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
    • Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical se podrà deduir un màxim de 0,5 punts.

S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.

D’acord amb el Reial Decret 534/2024, de 11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

Model d'examen o de pregunta competencial

Informació addicional de la matèria

 Annexos
Professora especialista

suport