Arts Escèniques
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, aquests són els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
Part a. Anàlisi i comentari d’un fragment d’una manifestació escènica (5 punts)
a.1) Anàlisi d’una art escènica a partir d’un vídeo representatiu (3 punts)
Es garantirà la presència de fragments representatius de les diferents arts escèniques. Cal:
- Identificar de forma raonada i contextualitzar l’art escènica presentada (1 punt)
- Identificar i explicar els elements del procés comunicatiu (1 punt)
- Identificar i explicar els elements presents en la materialització escènica: intèrprets/personatges, moviments/desplaçaments, espai escènic, il·luminació, decorat/atrezzo, so, efectes especials, vestuari/maquillatge (1 punt)
a.2) Preguntes de resposta breu a partir de la manifestació visionada, relacionades amb el patrimoni escènic, la interpretació, l’escenificació i la representació escènica (2 punts). Se n’han de contestar dues de les quatre proposades. Cal:
- Mostrar un coneixement profund del contingut exposat (1 punt)
- Utilitzar apropiadament i amb precisió la terminologia específica (1 punt)
Part b. (5 punts)
b.1) Dramatúrgia d’un text, tema o situació. Es podrà triar entre dues opcions (2,5 punts)
Cal partir d’una contextualització històrica i literària, i garantir la presència i el tractament adequat dels elements següents:
- Text principal i secundari, format i contingut (1 punt)
- Concreció dels elements principals de la materialització escènica: personatges, desplaçaments/moviments, espai escènic, il·luminació, maquillatge/vestuari, decorat/atrezzo, so i efectes especials (1 punt)
- Creativitat (0,5 punts)
b.2) Disseny d’una proposta escènica a partir de la dramatúrgia elaborada a l’apartat anterior (2,5 punts)
- Planificar el procés (les fases de preproducció, producció i postproducció) (1 punt)
- Especificar i raonar la distribució de tasques, a partir dels elements tècnics, dramàtics, expressius, plàstics i tecnològics que se seleccionin per a la proposta (0,5 punts)
- Concretar les directrius d’interpretació (si escau) i d’escenificació (0,5 punts)
- Creativitat (0,5 punts)
Pel que fa a l’optativitat, la part a.1 és comuna. A l’exercici a.2, es plantejaran quatre preguntes relacionades amb el fragment visualitzat, de les quals se n’hauran de respondre dues. A l’exercici b.1, s’oferiran dues opcions de microrelats, fragments o situacions, dels quals se n’haurà de triar un.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
Part A
Es valorarà que l’alumne:
- Identifiqui de forma raonada i contextualitzi l’art escènica presentada (1 punt)
- Mostri un coneixement profund del tema o contingut exposat (que tracti de forma adequada i suficient tots els aspectes sol·licitats) (3 punts)
- Utilitzi apropiadament i amb precisió la terminologia específica (1 punt)
Part B
Es valorarà que l’alumne:
- Domini les arts escèniques (conegui les particularitats de les fases necessàries per al muntatge d’una proposta escènica), tant en l’elaboració de la dramatúrgia i escenificació (2 punts) com en el disseny de la proposta escènica associada a la dramatúrgia elaborada (2 punts). Ha de mostrar la seva capacitat d’identificar, descriure i analitzar amb rigor els diferents elements que integren el procés necessari per a la materialització d’un espectacle.
- Manifesti creativitat en els seus plantejaments, tant en l’elaboració de la dramatúrgia com a l’hora de traslladar el text a l’escena (1 punt).
Quant als criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, en el conjunt de l’examen es valorarà la claredat expositiva, l’organització i l’estructura del discurs, la coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica dels texts produïts, així com la presentació. Les mancances o errades en aquests aspectes podran suposar una penalització de fins a 1 punt.
Es prescindirà d’aquest darrer criteri en el cas d’alumnes amb necessitats de suport educatiu per a qui consti aquesta adaptació específica de la prova.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d’11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la universitat, indica a l’article 13.10 que en tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
a) L’adequació a allò que demana l’enunciat.
b) La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.
A més, indica que als exercicis amb preguntes que requereixen texts escrits per l’estudiant, la valoració dels aspectes de l’apartat b) no pot ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el Reial decret anterior, va acordar el següent:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt, d’acord amb els criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia, es comptarà com a única.
- A partir de la tercera falta, per cada errada es restaran 0,10 punts, fins a un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es pot restar un màxim de 0,5 punts.
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
S’incideix en el fet que, en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Procediments específics i material
L’audició o vídeo és reproduirà tres vegades consecutives.
Annexos
- ANNEX I. Proposta d’espectacles escènics per a l’anàlisi i comentari
- ANNEX II. Proposta de preguntes relacionades amb el patrimoni escènic, la interpretació, l’escenificació i la representació escènica
- ANNEX III. Proposta de microrelats, textos i situacions per a la dramatúrgia
Professora especialista