Llengua Estrangera II (Anglès)
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’exercici consta de dues activitats de llengua, amb un total de cinc preguntes o apartats.
ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ* (7 punts):
* Dels 7 punts assignats a la primera part de l’exercici, un correspon a la destresa d’expressió escrita que l’alumnat desenvolupa en respondre l’apartat 2.
Les concrecions s’enuncien i reflecteixen de manera conjunta:
- Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
- Comprèn i interpreta les idees principals de textos escrits expressats en llengua estàndard sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic. Distingeix, per exemple, el que és veritable i el que és fals en qüestions relacionades amb aquests textos o contestant preguntes formulades sobre el contingut del text.
- Extreu i analitza la informació detallada i les implicacions generals de textos escrits d'una certa extensió i ben organitzats, expressats en llengua estàndard, sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic.
- Interpreta el contingut, la intenció, els trets discursius i certs matisos en textos dels mitjans de comunicació (notícies, articles periodístics o d'opinió) ben estructurats sobre temes de rellevància personal per a l'alumnat o d'interès públic.
- Fa ús dels repertoris lingüístics personals i de les estratègies d’inferència i comprovació de significats.
- Produeix textos escrits de diversa extensió i certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats i adequats a les característiques contextuals i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registres.
- Redacta textos d'opinió i textos argumentatius sobre temes de rellevància personal o d’interès públic, amb una estructura lògica, expressant les idees amb claredat, adequació i coherència, justificant les opinions pròpies, explicant els punts a favor i en contra del tema plantejat, i aportant conclusions, evitant el plagi.
- Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en la producció de textos.
- Aplica estratègies d'enriquiment lèxic (derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia...) ajudant-se de la comparació de les llengües i varietats que conformen el repertori lingüístic personal.
- Empra funcions comunicatives adequades a l’àmbit i context comunicatiu, i fa ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
- Demostra domini del lèxic comú, així com de l'especialitzat, aplicant-lo de forma precisa i coherent en funció del context.
- Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.
Seguint les indicacions del Reial decret 534/2024, es lliurarà un únic model d’examen, tot i que en algunes preguntes s’inclourà un cert grau d’optativitat i es podrà triar entre diverses qüestions o tasques. En els casos en què es responguin més opcions de les que es demanen, només es corregiran les que estiguin en primer lloc i es descartaran les altres.
En primer lloc, caldrà llegir atentament un text en anglès d'una extensió al voltant de 400 paraules sobre temes de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès públic, i respondre per escrit, sense l’ajuda de cap diccionari ni de cap altre manual didàctic, qüestions relacionades amb el text proposat. Juntament amb les preguntes de comprensió, s’inclouran altres qüestions relacionades amb funcions comunicatives i altres aspectes lingüístics i fonètics, així com preguntes de producció, interacció, mediació intralingüística i/o aspectes socioculturals de textos escrits. La durada màxima de la prova és de 90 minuts.
Al començament de l’examen, s’inclouran unes instruccions generals en català o castellà. La resta de la prova estarà totalment redactada en anglès i l’estudiant utilitzarà exclusivament la llengua anglesa per respondre.
Primera pregunta o apartat (2 punts)
Es proposen quatre preguntes o enunciats de comprensió (veritable/fals). L'estudiant haurà de decidir la veracitat o falsedat de cada un dels enunciats, escrivint clarament la seva opció de resposta (True o False) i justificant-la en cada cas citant la part del text corresponent.
Segona pregunta o apartat (2 punts)
Es presentaran tres preguntes o tasques de comprensió lectora, de resposta oberta. L’estudiant haurà de respondre'n dues, basant-se en la informació del text (comprensió lectora i producció escrita).
La resposta no pot ser una còpia literal del text, tot i que es poden emprar algunes paraules que hi apareguin (expressió escrita). Es podrà exigir la utilització d’estructures gramaticals concretes o elements lèxics específics
Tercera pregunta o apartat, de contingut lèxic (1,5 punts)
Es proposen quatre ítems (paraules, definicions breus o expressions), dels quals l’alumne n’ha de triar tres. L’estudiant haurà de localitzar en el text una estratègia d'enriquiment lèxic (sinònim o expressió equivalent) adequada al context per als tres ítems que hagi triat.
Quarta pregunta o apartat (1,5 punts):
Es proposen tres preguntes o tasques d’elecció múltiple amb quatre opcions de resposta cadascuna. Les opcions de resposta poden estar basades en l'ús de l'anglès, aspectes fonètics i/o la funció comunicativa. L'alumne contestarà bé indicant la lletra que correspon a l'opció que hagi triat (A, B, C o D) o copiant la lletra al costat de l'opció de resposta triada.
ACTIVITAT D'EXPRESSIÓ ESCRITA* (3 punts):
*Cal la comprensió escrita per entendre els temes proposats.
Les concrecions s’enuncien i reflecteixen de manera conjunta:
- Comprèn instruccions clares i precises per resoldre les qüestions plantejades.
- Fa ús dels repertoris lingüístics personals i de les estratègies d’inferència i comprovació de significats.
- Produeix textos escrits de diversa extensió i certa complexitat, clars, detallats, ben organitzats i adequats a les característiques contextuals i a la tipologia textual, respectant convencions, normes de cortesia i registre.
- Redacta textos d’opinió i textos argumentatius de sobre temes de rellevància personal o d’interès públic, amb una estructura lògica, expressant les idees amb claredat, adequació i coherència, justificant les pròpies opinions, explicant els punts a favor i en contra del tema plantejat, i aportant conclusions, evitant el plagi.
- Aplica estratègies de reformulació, síntesi, organització, producció o revisió en la producció de textos.
- Aplica estratègies d'enriquiment lèxic (derivació, famílies lèxiques, polisèmia, sinonímia, antonímia...), ajudant-se de la comparació de les llengües i varietats que conformen el repertori lingüístic personal.
- Empra funcions comunicatives adequades a l’àmbit i context comunicatiu, i fa ús d’unitats lingüístiques i els significats associats.
- Demostra domini del lèxic comú, així com de l'especialitzat, aplicant-lo de forma precisa i coherent en funció del context.
- Maneja convencions ortogràfiques i significats associats a formats i elements gràfics.
Cinquena pregunta o apartat
Redactar un text en llengua anglesa amb una extensió de 120 a 150 paraules.
Es proposen dos temes i n'han de triar un. L’estudiant podrà demostrar la seva capacitat per expressar-se lliurement, interactuar o mediar per escrit en anglès. Els temes proposats per a la redacció podran tenir relació amb els aspectes sobre els quals tractin els textos o amb qualsevol altre tema de rellevància personal per a l’alumnat o d’interès general.
Quatre opcions:
- Redacció d'opinió (opinion essay) en la qual l'alumne expressi la seva opinió sobre un tema proposat, donant-hi suport amb arguments, exemples, experiència personal...
- Redacció en la qual l'alumne mostri la seva conformitat o disconformitat sobre un tema proposat, incloent-hi els aspectes a favor o positius juntament amb els aspectes negatius o més desfavorables, i afegint quina és la seva posició al respecte (for and against essay).
- Text narratiu en el qual l’alumne explicarà una història específica, real o fictícia, a través d’un o diversos personatges, en un temps i lloc determinats, mitjançant una sèrie de successos i accions interessants.
- Escrit d’interacció en què l’alumne a partir d’un estímul oral o escrit redacta una resposta en la qual contesta les idees exposades a l’estímul incloent-hi la seva opinió.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
L’examen inclourà 5 preguntes o apartats i es podrà obtenir, amb la suma de totes, una puntuació màxima de 10 punts. Juntament amb cada pregunta s’especifica la puntuació màxima atorgada.
La valoració i els objectius de cada una d’aquestes preguntes són els següents:
ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ (7 punts)
Primera pregunta/apartat (2 punts):
L’alumne ha de respondre les quatre preguntes proposades. Es mesura únicament la comprensió lectora. Si no es justifica la resposta citant textualment l’evidència trobada al text, entre cometes, la puntuació atorgada serà de 0 punts. Es qualificarà amb 0,5 punts cada resposta correcta.
Segona pregunta/apartat (2 punts):
Criteri de correcció: cada una de les dues preguntes o tasques resoltes (de les tres proposades) tindrà una puntuació d’1 punt, distribuït de la manera següent:
- 0,5 punts per les idees reflectides (comprensió lectora). Aquesta puntuació es repartirà de manera directament proporcional al nombre d’ítems que componen la resposta.
- 0,5 punts per l’expressió de les respostes (producció escrita).
Tercera pregunta/apartat, de contingut lèxic (1,5 punts):
0,5 punts per cada un dels tres ítems seleccionats (d’un total de quatre opcions possibles) contestats correctament.
Quarta pregunta/apartat (1,5 punts):
Es qualificarà amb 0,5 punts cada resposta correcta de les tres preguntes presentades. Es considerarà com a resposta correcta tant la indicació de la lletra que correspon a l'opció triada (A, B, C o D) com la còpia de la lletra al costat de l'opció de resposta triada.
ACTIVITAT D'EXPRESSIÓ* (3 punts)
Cinquena pregunta o apartat (3 punts):
Desenvolupament d’un tema de redacció senzill (d’entre dues propostes) de diversa tipologia amb una extensió de 120 a 150 paraules. Valoració global: de 0 a 3 punts. S’avaluaran dos aspectes principals: adequació i cohesió (1,5 punts) i expressió (1,5 punts).
Cada element dels dos aspectes principals de la rúbrica (és a dir, adequació i cohesió, i expressió) es valorarà entre 0, com a 'deficient' (nota mínima), i 0,5, com a 'excel·lent' (nota màxima), tenint en compte l'escala de valoració següent:
Escala de valoració per a cada ítem:
0,5 punts: Excel·lent. L’alumne compleix completament els criteris indicats, sense errors o amb molt pocs, i no rellevants.
0,35-0,45 punts: Molt bé. L’alumne compleix gairebé del tot els criteris, però presenta alguns petits errors o mancances que no afecten significativament la qualitat del treball.
0,2-0,3 punts: Adequat. L’alumne compleix parcialment els criteris, però amb diverses mancances o errors que disminueixen la qualitat del treball.
0,1-0,15 punts: Insuficient. L’alumne només compleix de manera mínima els criteris o comet errors importants, però hi ha alguna evidència d'intent.
0 punts: Deficient. L’alumne no compleix gens els criteris indicats o el treball està ple d'errors que impedeixen entendre'l.
ADECUACIÓ i COHESIÓ:
- Compliment de la tasca (contingut completament desenvolupat, varietat d’idees i arguments, fonamentació, etc.): --- / 0,5
- Organització (estructura del text, paràgrafs, il·lustració d’idees, claredat expositiva, etc.): --- / 0,5
- Cohesió i coherència (ús de connectors, transicions temàtiques lògiques, etc.): --- / 0,5
EXPRESSIÓ:
- Repertori gramatical (varietat i correcció de recursos morfosintàctics: subordinació, temps verbals, concordança, etc.): --- / 0,5
- Vocabulari (riquesa, varietat, lèxic poc repetitiu, precisió i correcció lèxica, etc. ): --- / 0,5
- Ortografia i puntuació (correcció i domini de normes ortogràfiques i d’ús de signes de puntuació): --- / 0,5
TOTAL = 3 PUNTS
*La resposta que no s’ajusti al tema que s'ha de desenvolupar es qualificarà amb 0 punts, sense tenir en compte l’ús correcte de la llengua, si n'hi hagués.
** Els criteris de valoració següents: coherència, cohesió, correcció gramatical, lèxica, ortogràfica i la seva presentació poden suposar una deducció de la nota que pot arribar al 15% de la qualificació total atorgada a l’examen (article 13.10 del RD 534/2024).
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, d'11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la Prova d’Accés a la Universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
- L’adequació al que sol·licita l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la seva presentació.
A més, indica que, en aquells exercicis amb preguntes que requereixen textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes inclosos a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt i mig.
- Els criteris de correcció de l’exercici de la matèria de Llengua Estrangera II inclouran una rúbrica de correcció de la producció de textos per part de l’alumne, que respectarà el que disposa l’article 13.10 del Reial decret 534/2024, d’11 de juny.
- En totes les preguntes es tindrà en compte la cohesió i correcció gramaticals, tant en la comprensió com en l'expressió escrita, amb especial cura en l’exercici de redacció.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professora especialista