Ciències Generals
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
- Sabers bàsics i concrecions
- Estructura de l'examen
- Criteris d'avaluació
- Model d'examen o de pregunta competencial
- Informació addicional de la matèria
Sabers bàsics i concrecions
D'acord amb el Decret 33/2022, d’1 d’agost, pel qual s’estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears, els sabers bàsics i les concrecions d'aquesta matèria:
Estructura de l'examen
L’exercici constarà d’apartats distribuïts de la manera següent:
- APARTAT 1 (Bloc B): tres preguntes. Una d'obligatòria i, de les altres dues, l’alumne n’ha de triar una. Total: 3 punts
- APARTAT 2 (Bloc C): tres preguntes. Una d'obligatòria, i de les altres dues, l’alumne n’ha de triar una. Total: 3 punts
- APARTAT 3 (Bloc D): dues preguntes. L’alumne n’ha de triar una. Total: 2 punts
- APARTAT 4 (Bloc E): dues preguntes. L’alumne n’ha de triar una. Total: 2 punts
No es plantegen preguntes o tasques específiques del bloc A, ja que es treballa transversalment en la resta dels blocs.
En virtut de l'article 13.7 del Reial decret 534/2024, d'11 de juny, pel qual es regulen els requisits d'accés als ensenyaments universitaris oficials de grau, les característiques bàsiques de la prova d'accés i la normativa bàsica dels procediments d'admissió, en alguns apartats, es podrà incloure la possibilitat d'elegir entre diverses preguntes o tasques. Aquesta elecció no podrà implicar en cap cas la disminució del nombre de competències específiques objecte d’avaluació.
Criteris d'avaluació
Criteris de correcció i avaluació
- Apartat 1. Es valorarà la utilització adequada del llenguatge científic, l’ús correcte dels conceptes científics implicats, l’aplicació correcta dels mètodes de resolució adequats a la naturalesa del problema i la valoració coherent del resultat obtingut.
- Apartat 2. Es valorarà la utilització adequada del llenguatge científic, l’ús correcte dels conceptes científics implicats, l’aplicació correcta dels mètodes de resolució adequats a la naturalesa de l’exercici i l’argumentació raonada de la resposta donada.
- Apartat 3. Es valorarà la utilització adequada del llenguatge científic, l’ús correcte dels conceptes científics implicats i l’argumentació raonada de la resposta donada.
- Apartat 4. Es valorarà la utilització adequada del llenguatge científic, l’ús correcte dels conceptes científics implicats, l’aplicació correcta dels mètodes de resolució adequats a la naturalesa del problema i la valoració coherent del resultat obtingut.
Material
Per fer l’examen es permet utilitzar una calculadora científica bàsica. No es permet l’ús de calculadores gràfiques o programables.
Amb l’enunciat es lliurarà una taula periòdica.
Criteris de correcció gramatical, lèxica i ortogràfica
El Reial decret 534/2024, de 11 juny, pel qual es regulen les característiques bàsiques de la prova d’accés a la Universitat indica, al seu article 13.10, que a tots els exercicis s’inclourà informació sobre els criteris de correcció i qualificació. Aquests criteris inclouran, entre d’altres, paràmetres que permetin valorar els aspectes següents:
- L’adequació al que se sol·licita a l’enunciat.
- La coherència, la cohesió, la correcció gramatical, lèxica i ortogràfica, així com la presentació.
A més, indica que en aquells exercicis amb preguntes que requereixen de textos per part de l’alumnat, la valoració corresponent als aspectes recollits a l’apartat b) no podrà ser inferior a un 10 per cent de la puntuació.
La Comissió Organitzadora de les Proves d’Accés a la Universitat, tenint en compte el reial decret anterior, va acordar:
- El corrector marcarà els errors a l’exercici i especificarà clarament la deducció efectuada a la nota global.
- La màxima deducció global a l’exercici serà d’un punt d’acord als criteris següents:
- Les dues primeres incorreccions ortogràfiques no representaran cap deducció.
- Si es repeteix una mateixa falta d’ortografia es comptabilitzarà com a única.
- A partir de la tercera, per cada falta se deduiran -0,10 punts fins un màxim d’un punt.
- Per errors en la redacció, en la presentació, falta de coherència, falta de cohesió, incorrecció lèxica o incorrecció gramatical es podrà deduir un màxim de 0,5 punts.
S’incideix que en els casos en què la suma de les deduccions sigui superior a un punt, aquesta és la deducció màxima.
D’acord amb el Reial decret 534/2024, de 11 juny, l’aplicació d’aquests paràmetres es podrà flexibilitzar en el cas de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
Model d'examen o de pregunta competencial
Informació addicional de la matèria
Professors especialistes
- Dr. Antonio Amengual Colom
- Dr. Antoni Femenia Marroig
- Dr. Jaume Flexas Sans
- Dr. Bernadí Gelabert Ferrer