Anàlisi Musical II
Si necessitau fer un tràmit presencialment, heu de sol·licitar cita prèvia clicant a https://citaprevia.uib.es/.
Informació de la matèria
Estructura de l'examen i criteris generals d'avaluació
La prova d’Anàlisi Musical II consta de tres parts: a, b i c. Heu de tenir en compte que:
- La part a és comuna i es refereix a la discriminació auditiva d’elements musicals.
- A la part b, s’ha de triar un model entre els dos, A o B, i realitzar l’anàlisi formal del fragment proposat a l’opció elegida. Heu d’utilitzar adequadament la terminologia específica, escriure amb correcció lingüística, ordre, concreció i claredat.
- A la part c, de terminologia, s’ha de triar un model entre els dos, A o B.
Part a: qualificable amb 4 punts.
Aquesta part és comuna per als dos models i consta d’una anàlisi d’audició activa d’una peça o un fragment proposat corresponent a una forma musical representativa d'alguns dels períodes de la història de la música. Es repetirà dues vegades. (No es disposarà de suport gràfic musical.) Hi haurà quatre audicions, amb cinc preguntes tipus test amb quatre possibles respostes, de les quals només una serà la correcta, per a cada audició. Una de les preguntes de cada audició estarà destinada a contextualitzar l'audició en el marc històric i estilístic. Dues de les quatre audicions estan extretes de la llista d'audicions publicada a l’annex corresponent.
Procediment: cada audició es repetirà dues vegades. El procés per a cada audició és el següent: un minut per llegir les qüestions, reproducció de l’àudio per primera vegada, dos minuts per contestar, reproducció de l’àudio per segona vegada, i finalment un minut per acabar de contestar.
Part b: qualificable amb 3,5 punts.
El títol del fragment i de l'obra, com també l'autor, formaran part de l'enunciat. La partitura a analitzar serà extreta de l’annex publicat.
- Anàlisi tímbrica del solista / l’agrupació; tipus d'agrupació; explicació de famílies instrumentals, subgrups, tipus de veus, idioma emprat, etc.
- Anàlisi rítmica. Tipus de ritme i compàs; tempo; cal comentar si hi ha alguna altra característica per destacar: notes a contratemps, síncopes, que es repeteixi el mateix ritme per a totes les veus, existència d'alguna part exclusivament rítmica, ostinatos, ventall rítmic, etc.
- Anàlisi melòdica. Àmbit. Perfil melòdic. Estructura melòdica. Indicació de les parts (frases, semifrases, períodes, motius, etc.) a la partitura. Es concretarà el nombre de compassos que comprèn cada divisió del fragment (8A, 10B). Relació música/text (sil·làbica, melismàtica) i temàtica. Inicis i finals rítmics de frases.
- Anàlisi formal. Forma binària, ternària, rondó, tema amb variacions, etc.
- Anàlisi harmònica. Música tonal, música modal, atonal, dodecafònica, serialisme, etc. Funcions tonals. Tipus d'acords (tríades, setenes de dominant). Cadències. Indicació de modulacions. Notes estranyes a l'harmonia. Notes d'ornament.
- Textura musical. Monòdica, polifònica o contrapuntística, homofònica, melodia acompanyada, no melòdica.
- Dinàmica
- Altres. Contextualització, interpretació, autor, caràcter, etc.
Part c: qualificable amb 2,5 punts.
S’ha de triar una de les dues opcions proposades, A o B, i completar l’espai en blanc amb el terme correcte. Cada opció es compon d’un text on es dona el context a cinc termes, i de deu definicions, i s'ha de trobar el terme al qual fan referència. S'han de triar cinc definicions per obtenir la qualificació màxima. La terminologia s’ha extret de l’annex publicat.
Criteris generals d'avaluació
Competència específica 1
- Descriure les característiques musicals d’una obra a partir de l’escolta activa i l’estudi de partitures, analitzant-ne els elements constitutius i la seva funció a la composició.
- Comparar els elements constitutius i les característiques musicals de diferents obres, establint analogies i diferències entre elles, a partir de l’escolta activa i de l’estudi de partitures.
Competència específica 2
- Distingir els principals gèneres i estils musicals que es desenvolupen en la història i analitzar els factors que incideixen en l’evolució de les formes musicals.
- Associar les obres analitzades amb un gènere, un estil i un context de creació determinats i identificar-hi, de manera autònoma, l’estructura formal i els procediments compositius utilitzats.
Competència específica 3
- Expressar judicis personals sobre les obres analitzades argumentant l’opinió pròpia i utilitzant una terminologia musical adequada.
Sabers bàsics
A. Tècniques d’anàlisi musical
- La comparació com a tècnica analítica.
- Tècniques d’anàlisi d’audició i de partitures.
- Tècniques per a l’anàlisi del context de creació.
- Comentaris i crítiques musicals.
B. Gèneres musicals
- Les característiques sonores i estilístiques de la música des de l’edat mitjana fins a l’actualitat. Evolució organològica.
- Les formes i els gèneres musicals des de l’edat mitjana fins a l’actualitat.
Informació addicional de la matèria
Professor designat per la universitat
- Tarazona Tarrega, Pau
- Contacte: ptarazona@educaib.eu