Doctorat en Tecnologia Educativa

Any acadèmic 2024-25

Línies de recerca

  1. Efectes dels avanços tecnològics en el procés d'ensenyament-aprenentatge
  2. Disseny didàctic en entorns tecnològics
  3. El context en què s'introdueixen les TIC
  4. Avaluació i validació d'entorns virtuals i eines de comunicació
  5. Gestió de continguts i de coneixement
  6. Gestió de la qualitat i sistemes d'aprenentatge virtual
  7. Organització i gestió d'entorns tecnològics de formació
  8. Formació de formadors amb entorns tecnològics
  9. Competències professionals
  10. Alfabetització informacional en educació

Competències generals i específiques

Competències bàsiques

  • CB11 - Comprensió sistemàtica d'un camp d'estudi i mestratge de les habilitats i mètodes de recerca relacionats amb aquest camp.
  • CB12 - Capacitat per concebre, dissenyar o crear, implementar i adoptar un procés substancial d'investigació o creació.
  • CB13 - Capacitat per contribuir a l'expansió de les fronteres del coneixement a través de la recerca original.
  • CB14 - Capacitat per a realitzar una anàlisi crítica i d'avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.
  • CB15 - Capacitat per comunicar-se amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en els modes i llengües que s'utilitzen habitualment en la seva comunitat científica internacional.
  • CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

Habilitats i capacitats personals

  • CA01 - Actuar en contextos on hi ha poca informació específica.
  • CA02 - Trobar les preguntes clau que han de ser contestades per resoldre un problema complex.
  • CA03 - Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
  • CA04 - Treballar en equip i de forma autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
  • CA05 - Integrar coneixements, tractar amb complexitat i emetre judicis amb informació limitada.
  • CA06 - Crítica i defensa intel·lectual de solucions.

Altres competències

  • OC01 - Analitzar les TIC com a instruments per al disseny i desenvolupament d'accions formatives i d'entorns de formació en els diferents àmbits formal, no formal i informal.
  • OC02 - Dissenyar i desenvolupar materials formatius multimèdia i entorns tecnològics de formació.
  • OC03 - Aplicar, en processos de recerca educativa, procediments i eines específics per a la creació, representació, distribució i transferència de coneixement.

Requisits d'accés i d'admissió

El perfil d'ingrés recomanat per al programa de doctorat és el d'un titulat del Màster Universitari en Tecnologia Educativa: E-learning i Gestió del Coneixement (màster interuniversitari entre les universitats de les Illes Balears, Rovira i Virgili, de Lleida i de Múrcia) o de títols equivalents.

Es requereix, com a mínim, un nivell d'anglès que permeti als estudiants de llegir publicacions internacionals, escriure articles internacionals, així com assistir i participar en congressos internacionals.

Es recomana com a habilitats prèvies l'ús d'eines tecnològiques per al disseny i desenvolupament d'instruments i recursos per a la recerca, així com saber analitzar i aplicar eines i instruments per al disseny i desenvolupament de materials didàctics per a l'aprenentatge digital (e-learning).

A aquells estudiants que no s'ajustin plenament al perfil d'ingrés recomanat la Comissió Acadèmica els proposarà els complements de formació corresponents.

Poden sol·licitar l'admissió al programa de Doctorat en Tecnologia Educativa els estudiants que hagin completat un mínim de 300 ECTS en estudis de grau i postgrau, dels quals un mínim de 60 han de ser de programes oficials de postgrau, preferentment del perfil d'ingrés recomanat. Així mateix, poden sol·licitar l'admissió els estudiants que hagin obtingut el Diploma d'Estudis Avançats (DEA), preferentment en temàtiques relacionades amb el perfil d'ingrés recomanat.

L'admissió dels alumnes de doctorat la durà a terme la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, que, en cas que el nombre de preinscripcions superi el nombre de places disponibles, aplicarà com a criteris d'admissió els següents (ponderació):

  • L'expedient acadèmic de les titulacions prèvies de grau i postgrau (80%). La puntuació obtinguda en cadascuna de les assignatures es ponderarà sobre la base del nombre de crèdits de l'assignatura, independentment si són assignatures de grau (o llicenciatura o enginyeria) o de postgrau. S'utilitzarà l'escala de puntuació d'assignatures de 0 a 10, perquè es tracta d'un sistema de puntuació estès a la majoria de països i és fàcilment escalable a altres sistemes.
  • Valoració d'una declaració de motius que impulsen el doctorand a matricular-se en aquest programa de doctorat (10%). Dins aquest apartat es valorarà el grau de motivació, la claredat de l'exposició i la relació amb les línies de recerca que integren el programa.
  • Altres mèrits (10%). Es valoraran els mèrits acadèmics i científics que vagin més enllà de l'expedient acadèmic, com poden ser cursos d'especialització, historial de col·laboracions amb grups de recerca, publicacions, assistència a congressos i experiència professional.

Els estudiants que no tinguin una titulació adequada al perfil d'ingrés recomanat hauran de justificar-ho en la declaració d'objectius, la qual serà avaluada per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, que, si ho considera oportú, podrà sol·licitar una entrevista personal amb l'estudiant i proposar els complements de formació adequats.

Informació de suport i orientació

La comissió acadèmica del programa de doctorat assignarà un tutor per al sol·licitant (un cop sigui admès). El tutor serà un doctor amb experiència investigadora acreditada i que participa en el programa de doctorat. Dins dels sis mesos a partir de la primera inscripció, la comissió acadèmica del doctorat assignarà a cada estudiant un director de tesi, que pot o no ser el mateix que el tutor.

La direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral s'ajustaran als procediments per a doctorats de la UIB (RD99/2011), el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB (https://seu.uib.cat/fou/acord/13084/) i la memòria verificada del títol, que es pot consultar a l'apartat de Resultats. Els tràmits administratius i acadèmics que ha de fer l’estudiant durant el doctorat es poden consultar a la web de l’Escola de Doctorat de la UIB, a la secció de Tràmits: