Doctorat en Salut Global, Serveis de Salut i Atenció Sociosanitària
Any acadèmic 2024-25
Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.
- Línies de recerca
- Competències generals i específiques
- Requisits d'accés i d'admissió
- Informació de suport i orientació
Línies de recerca
Promoció de la salut i prevenció de malalties prevalents: Els diferents grups que treballen en la promoció de la salut es dediquen a dissenyar, implementar i avaluar intervencions per prevenir malalties cròniques prevalents com ara la diabetis, la hipertensió, diferents tipus de càncer o la depressió. Aquesta recerca es duu a terme tant en l'àmbit poblacional com en l'àmbit de l'atenció primària de salut.
Epidemiologia, salut pública global i desigualtats en salut: La investigació epidemiològica quantifica les malalties i els seus factors de risc. Aquesta línia de recerca inclou projectes que preveuen desigualtats en salut. Es tenen en compte les desigualtats entre països o estats, així com les que hi ha dins geografies, per agrupaments socialment rellevants com ara l’ètnia, el gènere, l’educació, la classe social, etc.
Tecnologies de la informació i la comunicació aplicades a la salut i el benestar: L'avenç de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) planteja un nou repte en la investigació tant de l'atenció sanitària com de la prevenció i la promoció de la salut. Els grups de recerca que treballen en aquesta línia estan involucrats en projectes relacionats amb telemedicina o mHealth.
Cronicitat, multimorbiditat i dependència: A la nostra societat actual, l'envelliment poblacional i l'increment de les malalties cròniques provoquen un augment progressiu de la discapacitat i la dependència. Aquesta línia de recerca inclou l'avaluació de models d'atenció i d'intervencions multidisciplinàries en persones amb malalties cròniques i multimorbiditat, així com en situació de dependència, i el seu impacte en els cuidadors.
Evidències en cures de salut i atenció sociosanitària: Projectes destinats a avaluar diferents models d’atenció sociosanitària. Les intervencions sociosanitàries inclouen totes aquelles actuacions i cures destinades a atendre les necessitats de persones l’autonomia personal de les quals ha minvat a causa de la seva edat, malaltia o discapacitat.
Investigació en serveis i polítiques de salut: Els projectes de recerca en serveis i polítiques de salut avaluen, entre d’altres aspectes, la utilitat de determinades actuacions i intervencions sobre les quals no hi ha prou evidència d'efectivitat. A més, incideixen tant en la necessitat de racionalitzar com d’establir criteris i procediments que afavoreixin la salut de les poblacions.
Investigació clínica i epidemiològica: Diversos grups treballen en recerca clínica per contribuir a millorar la detecció, el diagnòstic, el tractament i la prevenció de malalties. La investigació epidemiològica, la qual integra ciències biomèdiques i socials, se centra en l'estudi de la distribució, la freqüència, els determinants, les associacions i les prediccions dels factors relacionats amb la salut i la malaltia dins les poblacions.
Competències generals i específiques
El programa aspira a oferir formació d'alt nivell que permeti capacitar per a la investigació i la intervenció en l'àmbit de la salut pública global i en el context sociosanitari, conjugant mètodes de recerca quantitatius, qualitatius o mixtos.
Competències bàsiques
- CB11 - Comprensió sistemàtica d'un camp d'estudi i mestratge de les habilitats i mètodes de recerca relacionats amb aquest camp.
- CB12 - Capacitat per concebre, dissenyar o crear, implementar i adoptar un procés substancial d'investigació o creació.
- CB13 - Capacitat per contribuir a l'expansió de les fronteres del coneixement a través de la recerca original.
- CB14 - Capacitat per a realitzar una anàlisi crítica i d'avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.
- CB15 - Capacitat per comunicar-se amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en els modes i llengües que s'utilitzen habitualment en la seva comunitat científica internacional.
- CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.
Habilitats i capacitats personals
- CA01 - Actuar en contextos on hi ha poca informació específica.
- CA02 - Trobar les preguntes clau que han de ser contestades per resoldre un problema complex.
- CA03 - Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
- CA04 - Treballar en equip i de forma autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
- CA05 - Integrar coneixements, tractar amb complexitat i emetre judicis amb informació limitada.
- CA06 - Crítica i defensa intel·lectual de solucions.
Requisits d'accés i d'admissió
El perfil d'ingrés recomanat per al programa de doctorat en Salut Global, Serveis de Salut i Atenció Sociosanitària és el de llicenciats, graduats o diplomats en àrees afins a la recerca en salut pública global, serveis de salut, cronicitat, cures i atenció sociosanitària com a Infermeria, Medicina, Fisioteràpia, Ciències de l'Activitat Física o Treball Social, que estiguin en possessió d'un títol de màster universitari (excepte per a llicenciats o graduats amb un nivell 3 de MECES) o tinguin formació sanitària especialitzada (EIR, MIR, etc.) i que compleixin tots els requisits especificats en l'RD 99/2011 i en l'RD 43/2015.
En aquest sentit i sense perjudici que el doctorand hagi realitzat altres estudis equivalents, els màsters oferts per la UIB i relacionats amb alguna de les línies de recerca del Programa de Doctorat són:
- Màster Universitari de Investigació en Salut i Qualitat de Vida
- Màster Universitari de Investigació Biomèdica
- Màster Universitari en Psicologia General Sanitària
- Màster Universitari en Neurociències
- Màster Universitari en Nutrició i Alimentació Humana
- Màster Universitari en Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada
- Màster Universitari en Evolució i Cognició Humana
- Màster Universitari en Investigació i Innovació en Salut (pendent de verificació per part ANECA).
No obstant això, el Programa de doctorat pot admetre estudiants amb altres titulacions diferents de les indicades sempre que la Comissió Acadèmica així ho accepti. S'admetran els alumnes que hagin cursat màsters en matèries afins, que segons el parer de la comissió acadèmica els permetin un correcte desenvolupament del programa de doctorat.
Es recomana un nivell d'anglès que permeti als estudiants la lectura de publicacions internacionals, l'escriptura d'articles internacionals, així com l'assistència i participació en congressos internacionals (equivalent a B2) i de qualsevol de les altres dues llengües del doctorat (castellà i/o català).
L'admissió de l'alumnat de doctorat es durà a terme per la comissió acadèmica del programa de doctorat que aplicarà com a criteris d'admissió els següents (ponderació):
- L'expedient acadèmic de les titulacions prèvies de Grau i Postgrau (60%). La puntuació obtinguda en cadascuna de les assignatures es ponderarà sobre la base del nombre de crèdits de l'assignatura, independentment de si són assignatures de grau (o de diplomatures o de llicenciatures) o de postgrau. S'utilitzarà l'escala de puntuació d'assignatures de 0 a 10, per tractar-se d'un sistema de puntuació estès a la majoria dels països i per ser fàcilment escalable a altres sistemes. En el cas d'estudiants amb titulació estrangera amb una escala de puntuació diferent, es podrà sol·licitar l'equivalència de la nota mitjana estrangera a través del servei d'equivalència de nota mitjana del Ministeri d'Educació i Formació Professional (http://www.educacionyfp.gob.es/eu/servicios-al-ciudadano/catalogo/gestion-titulos/estudios-universitarios/titulos-extranjeros/equivalencia-notas-medias.html).
- Valoració d'una declaració de motius que impulsen al doctorand a matricular-se en aquest programa de doctorat (30%). Dins d'aquest apartat es valorarà el projecte de tesi, el grau de motivació, la claredat de l'exposició i la relació amb les línies de recerca que integren el programa.
- Altres mèrits: (10%). Es valoraran els mèrits acadèmics i científics que vagin més enllà de l'expedient acadèmic, com poden ser cursos d'especialització, historial de col·laboracions amb grups de recerca, publicacions, assistències a congressos i experiència professional.
Els i les estudiants que no estiguin en possessió d'una titulació adequada al perfil d'ingrés recomanat hauran de justificar-lo en la declaració d'objectius, la qual serà avaluada per la comissió acadèmica del programa de doctorat que, si ho considera oportú, podrà sol·licitar una entrevista personal amb l'estudiant per a aprovar la seva admissió al Programa (aquest aspecte és particularment aplicable al cas d'estudiants estrangers per la possible varietat de titulacions de procedència).
Informació de suport i orientació
El procediment utilitzat per la Comissió Acadèmica del programa de Doctorat en Salut Global, Serveis de Salut i Atenció Sociosanitària per a l'assignació de tutor i de director de tesi és el següent:
- En cada curs acadèmic la Comissió designarà, per a cada línia de recerca, un tutor de tesi d’entre els professors vinculats al doctorat que hagin dirigit una tesi en els darrers cinc anys.
- Una vegada admès el doctorand al programa, la Comissió li assignarà el tutor segons la línia de recerca triada en la sol·licitud d'admissió.
- El tutor serà l'encarregat de proposar a la Comissió un director de tesi d'entre tots els professors que participen al programa de doctorat, tenint en compte el tema de recerca proposat i la dedicació de l'estudiant (temps complet o parcial).
- El director serà formalment assignat al doctorand per la Comissió en un termini màxim de 6 mesos a partir de la matriculació al programa.
Els canvis relacionats amb els tutors i els directors de la tesi que es produeixin mentre es cursi el doctorat seran resolts per la Comissió Acadèmica.
La direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral s'ajustaran als procediments per a doctorats de la UIB (RD99/2011), el Reglament d'ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB i la memòria verificada del títol, que es pot consultar a l'apartat de Resultats. Els tràmits administratius i acadèmics que ha de fer l’estudiant durant el doctorat es poden consultar a la web de l’Escola de Doctorat de la UIB, a la secció de Tràmits:
- Carta de tesi i Codi de bones pràctiques
- Pla de recerca i registre d'activitats
- Informació general del primer control anual i controls anuals
- Activitats formatives de doctorat
- Diposit i defensa de la tesi
- Mencions en el títol de doctor
Els drets i obligacions del director, el tutor i el doctorand són els models de la Universitat de les Illes Balears per establir una guia de bones pràctiques per a l'adreça i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral. Més detalladament, mitjançant el desenvolupament del Reial decret 99/2011, el Reglament d'ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears especifica les directrius sobre la supervisió de tesis doctorals en els seus articles 9 a 13: (FOU núm. 361)
Durada màxima i mitjana
La durada dels estudis de doctorat a temps complet serà d’un màxim de tres anys, a comptar de l’admissió del doctorand al programa fins a la presentació de la tesi doctoral. Aquest període es podrà allargar fins a un màxim de dos anys, que inclouen un any de pròrroga i un segon any addicional de caràcter més excepcional.
La durada dels estudis de doctorat a temps parcial serà d’un màxim de cinc anys, a comptar de l’admissió del doctorand al programa fins a la presentació de la tesi doctoral. Aquest període es podrà allargar fins a un màxim de tres anys, que inclouen un primer i un segon any de pròrroga, i un tercer any addicional de caràcter més excepcional.
La durada dels estudis de doctorat està regulada a l’article 3.2 del RD 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat, i als articles 3 i 4 de l’Acord normatiu 13084, de 10 d’abril de 2019, pel qual s’aprova el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears.
Infraestructures
El centre de la UIB encarregat de la gestió acadèmica dels programes de doctorat és l’Escola de Doctorat de la Universitat de les Illes Balears (EDUIB). L'EDUIB, creada pel Consell de Govern a la sessió del dia 22 de novembre de 2011, és una unitat que gestiona la intervenció dels agents de l'activitat de R+D+i de la Universitat (grups de recerca, departaments, instituts universitaris de recerca i altres centres de recerca propis o participats per la UIB) i de centres de recerca externs, entre els quals s’inclouen els organismes públics de recerca, centres estrangers i empreses amb departaments d’R+D+i, a l'organització dels estudis de doctorat de la UIB. L'Escola de Doctorat executa polítiques derivades del Pla estratègic de la Universitat vinculat al projecte de conversió a Campus d'Excel·lència Internacional, especialment en els àmbits de l'atracció i la formació de talent, la recerca de l'excel·lència en l'activitat investigadora i la internacionalització. La missió de l'EDUIB és centralitzar i coordinar l'oferta formativa de doctorat i la gestió acadèmica, donant suport i informació per a la gestió administrativa a la resta de centres de la UIB, i facilitar així l'adaptació progressiva de la UIB a les directrius de l'Espai Europeu d’Educació Superior. L'EDUIB és l'òrgan responsable i consultiu per a la coordinació dels programes de doctorat. També és responsabilitat de l'EDUIB l'acreditació de títols per a estudiants amb titulació estrangera i la declaració d'equivalència dels títols estrangers d'educació superior al nivell acadèmic de doctor a la Universitat de les Illes Balears. L'EDUIB està situada a l'edifici Antoni Maria Alcover i Sureda, i té la infraestructura necessària per contenir els serveis administratius corresponents, així com aules, laboratoris, equipament científic/tècnic, sala de graus i espais de reunió i convivència dels estudiants dels programes de doctorat de la UIB.
- Aula multiús de l’edifici dels Serveis Cientificotècnics de la UIB i aules de l’edifici Antoni Maria Alcover i Sureda de la UIB (hi ha una aula de graus).
Serveis Generals de la Universitat de les Illes Balears
La Universitat de les Illes Balears disposa dels serveis generals de formació, suport i consulta suficients i adequats al nombre d’estudiants dels programes de doctorat.
- Campus Digital: servei de gestió de la plataforma d'ensenyament i aprenentatge virtual.
- Centre de Tecnologies de la Informació (CTI): serveis de gestió de tecnologies de la informació i les comunicacions per a la recerca, la docència i la gestió de la Universitat.
- Servei d’Alumnes: servei responsable d'atendre i respondre les necessitats dels alumnes en tots els assumptes relacionats amb l’accés i l'estada a la universitat fins a l’obtenció del títol acadèmic.
- Servei d'Estadística i Qualitat Universitària (SEQUA): gestió i suport tècnic dels processos de millora contínua de la qualitat i planificació estratègica, especialment els processos d'avaluació i acreditació de les titulacions ofertes per la UIB.
- Servei de Biblioteca i Documentació: servei de suport a la docència i la recerca per mitjà del qual s'organitzen i es posen a disposició de tots els usuaris tots els fons bibliogràfics i documentals de la UIB.
- Servei d'Informació (SI UIB): l'objectiu principal del SI és concentrar tota la informació cultural, administrativa, acadèmica i general de la Universitat i de l'exterior (altres universitats i institucions) per posar-la a l'abast dels estudiants i del personal de la UIB.
- Servei Lingüístic: servei que ofereix una funció consultiva, de formació i aprenentatge de competències lingüístiques a tots els membres de la comunitat universitària.
- Servei de Relacions Internacionals (SRI): unitat que depèn del Vicerectorat d'Internacionalització i Cooperació i que s’encarrega principalment de la promoció i la gestió dels programes de mobilitat de l'alumnat i del professorat.
- Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS): estructura solidària encarregada de gestionar els programes de cooperació al desenvolupament, així com el voluntariat i altres activitats que puguin sorgir en aquests àmbits o en d'altres relacionats amb la solidaritat.
- Oficina per a la Igualtat d’Oportunitats entre Dones i Homes: servei aprovat per la UIB (FOU núm. 278, de 28 de febrer de 2007) que té l’objectiu de consolidar l’Observatori per a la Igualtat d’Oportunitats per tal de treballar el principi d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes.
- Serveis Cientificotècnics (SCT): servei general de suport als investigadors de la UIB, que disposa de personal tècnic especialitzat, laboratoris i instrumental que, ateses les seves peculiaritats d'especialització i d'alt cost d'adquisició i manteniment, són, en molts casos, únics en aquesta comunitat autònoma.
- Oficina de Suport a la Recerca (OSR): servei d’R+D per a investigadors, que poden consultar i tramitar tots els assumptes referents a sol·licituds i gestió de projectes de recerca. Aquesta oficina també té la missió d’estimular la participació dels investigadors de la UIB en projectes de recerca europeus, nacionals o autonòmics. Així mateix, una de les seves missions és el foment de la recerca en col·laboració amb empreses i la promoció de la transferència tecnològica en col·laboració amb la FUEIB.
- Fundació Universitat-Empresa (FUEIB): institució amb personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre. Entre les principals accions que duu a terme, destaquen les activitats per apropar el món universitari al món laboral, la promoció de l'oferta universitària a través de l'articulació de cursos de postgrau i d'especialització i la seva resolució en matèria d'innovació tecnològica, transferència de resultats de recerca i creació d'empreses de base tecnològica.
- Departament d'Orientació i Inserció Professional (DOIP) de la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB): serveis d'orientació professional adreçats als universitaris i a les empreses per afavorir l'ocupació dels titulats de la Universitat de les Illes Balears.
- Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials: oficina aprovada pel Consell de Direcció de la UIB el 26 d'abril de 2005 amb l’objectiu de potenciar i aconseguir la participació de les persones amb discapacitat a la UIB. Especialment, acullen, assessoren i donen suport als estudiants amb discapacitat que accedeixen a estudis universitaris des del moment de la realització de les proves d’accés a la Universitat fins a la finalització dels seus estudis; planifiquen i duen a terme les actuacions pertinents per poder respondre a les demandes de les persones amb discapacitat de la comunitat universitària, garantint la plena accessibilitat per mitjà de l'eliminació de barreres de qualsevol mena.
El Pla d’Infraestructures de l’IdISBa detalla la relació d'instal·lacions i infraestructures en les quals l’IdISBa desenvolupa la seva activitat, i la part de cada una de les entitats constituents, com és el IUNICS. Els grups de recerca del IUNICS i de l’IdISBa tenen infraestructures pròpies per desenvolupar-hi la seva recerca.
- Instal·lacions i equipament del IUNICS i dels grups que l’integren
- Instal·lacions i equipament dels grups de l’IdISBa
- Instal·lacions i equipament de la Plataforma Cientificotècnica de l’IdISBa
Protocol d'elaboració i valoració del pla de recerca del doctorand
Podeu ampliar la informació d'aquests processos a les seccions d'informació general del primer control anual i dels controls anuals següents.
Disposau d’una Aula digital per al Doctorat en Salut Global, Serveis de Salut i Atenció Sociosanitària (TSGL ALUMNES – Curs general del programa de Doctorat en Salut Global, Serveis de Salut i Atenció Sociosanitària). Per poder accedir a aquest espai, heu de seguir les indicacions que trobareu a la pàgina de Campus Digital - Atenció a l’alumnat - Preguntes més freqüents - Com puc accedir a les assignatures que tinc a Aula digital. En aquest espai trobareu tota la informació necessària del programa de doctorat: normativa, novetats, cursos, beques, i les plantilles per elaborar el pla de recerca (primer any) i els controls anuals dels anys següents (segon any i successius). També hi ha un fòrum general i una secció de missatges on es poden fer consultes.
Tant el pla de recerca (primer any) com els controls anuals dels anys següents (segon any i successius) s'han d'elaborar amb les plantilles aprovades per la CAD, i hi ha de constar el calendari (adjunt al mateix PDF), així com les firmes del doctorand, el/s director/s i el tutor. No s'aprovaran si no es fan amb la plantilla i no estan signats. El registre d'activitats es fa a:
- Document - Plantilla per als controls anuals (ús obligatori de la plantilla del programa)
- Document - Plantilla per al pla de recerca (ús obligatori de la plantilla del programa)
- Cronograma
La Comissió Acadèmica (CAD) rep tota la documentació per revisar dels estudiants de doctorat a través de l’enllaç i es reuneix un cop al mes, una setmana abans del Comitè Executiu de l'EDUIB. Així, la CAD s'encarrega de:
- Aprovar els plans de recerca i els controls anuals.
- Aprovar les pròrrogues, canvis de dedicació a temps parcial i anys addicionals.
- Aprovar els canvis de directors de tesi.
- Autoritzar la presentació de la tesi doctoral, entre altres funcions.
Les comunicacions amb l'alumnat es duen a terme a l'adreça electrònica proporcionada a aquest efecte per als tràmits administratius o d'aportació de documentació addicional sol·licitada. Els alumnes tenen l’obligació d’estar al dia d’aquestes comunicacions. No respondre una notificació per a la revisió dels controls anuals o per a un altre tràmit administratiu en els terminis establerts pot comportar la pèrdua de la plaça.