Doctorat en Educació

Any acadèmic 2024-25

Línies de recerca

Pedagogia Social

Aquesta línia d’investigació aborda les actuacions socioeducatives en contextos socials i en escolars quan hi incideixen situacions que tenen origen social i/o familiar.
Se’n pot trobar més informació a l’equip de recerca GIFES (https://gifes.uib.cat).

Didàctica

Aquesta línia d'investigació aborda els processos d'ensenyament i aprenentatge, així com les transformacions i innovacions en els entorns educatius i en el rol docent.
Se’n pot trobar més informació a l’equip de recerca Educació i Ciutadania (https://eic.uib.es/).

Organització Educativa

 La línia de recerca en organització i gestió de centres educatius aborda els estudis sobre la direcció i el lideratge d’institucions educatives; l’avaluació de centres i del professorat; els sistemes de qualitat en els centres educatius, i la innovació i transformació d’escenaris educatius.
Se’n pot trobar més informació al grup de recerca d’Educació i Ciutadania (https://eic.uib.cat).

Educació i Interpretació Ambiental

 Aquesta línia d’investigació se centra en els processos educatius com una de les principals estratègies per assolir la sostenibilitat.
Se’n pot trobar més informació a l’equip de recerca Educació i Ciutadania (https://eic.uib.es/).

Alfabetització Informacional en Educació

 Aquesta línia de recerca se centra, entre d'altres, en l'estudi dels processos de documentació i comunicació científica; en l'anàlisi de les competències pròpies de l'alfabetització informacional, i a abordar, des d'una perspectiva investigadora, aspectes relatius a l'ètica i la integritat en la recerca i en el camp educatiu en general.
Es pot trobar més informació sobre aquesta temàtica al web de l'equip de recerca Educació i Ciutadania (en català: https://eic.uib.cat/).

Educació Inclusiva

Aquesta línia d’investigació té com a objectiu principal analitzar els processos que fan possible el desenvolupament de cultures, polítiques, i pràctiques escolars i socials inclusives, i aportar elements de reflexió entorn de les barreres que limiten i discriminen determinats grups d’infants i joves.
Se’n pot trobar més informació a l’equip de recerca Escola Inclusiva i Diversitat (GREID) (https://www.uib.cat/recerca/estructures/grups/grup/GREID/).

Ciències Socials Aplicades a l'Educació i a la Formació

Aquesta línia de recerca s’adreça a les tesis que estudiïn aspectes varis de l’educació en societats i cultures determinades, des de disciplines científiques diverses interessades en l’estudi de l’educació, com, per exemple, la sociologia, l’economia, l’antropologia, la psicologia, les ciències naturals, la filosofia, la política, la matemàtica, la lingüística, l’arquitectura, la història, l’educació comparada, etc. També es dirigiran tesis sobre didàctica d'aquestes disciplines.
Es pot trobar més informació:

Teoria de l'Educació

La línia de recerca en Teoria de l'Educació aborda l'estudi sobre el context i els elements que intervenen i fan possible l'educació. La recerca en aquest àmbit analitza, des de la perspectiva teòrica, les claus de l'acció educativa, que culmina en la seva aplicació pràctica amb la finalitat de propiciar el desenvolupament i perfeccionament de les persones i de la seva inclusió en un espai social.
Per a més informació, s’ha de contactar amb el grup d’Estudis d’Història de l’Educació (GEPHE) (https://gedhe.uib.cat/).

Història de l'Educació i del Pensament Pedagògic

En aquesta línia, s’hi dirigiran tesis sobre història de l'educació en els àmbits escolar i social (institucions, educadors, pràctiques, material escolar, manuals, associacions, moviments juvenils, etc.); sobre història del pensament pedagògic, la seva producció i recepció, i també s’hi dirigiran tesis sobre aspectes historiogràfics i metodològics relacionats amb la història de l'educació.
Se’n pot trobar més informació al grup d’Estudis d’Història de l’Educació (GEPHE) (https://gedhe.uib.cat/).

Avaluació de Programes i Serveis Socials i Educatius i Promoció del Benestar

Aquesta línia d’investigació aborda la realització de recerques que permetin d’obtenir evidències vàlides i fiables sobre la planificació i avaluació de sistemes de benestar social, en l’àmbit comunitari i sectorial, i programes d’intervenció socioeducativa en contextos de benestar social, la finalitat dels quals sigui promoure el benestar i la qualitat de vida.
Se’n pot trobar més informació a l’equip de recerca GIFES (https://gifes.uib.cat).

Educació en Hàbits de Vida Saludables

Aquesta línia d'investigació aborda tots els aspectes relacionats amb la promoció d'hàbits de vida saludable en edat escolar des d'un punt de vista educatiu i preventiu, centrant-se principalment en l'adquisició d'estils de vida actius, la prevenció del mal d'esquena i la promoció d'activitat física en general.
Se’n pot trobar més informació al Grup de Recerca en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (https://gicafe.uib.cat/ o ens pots seguir a @gicafeUIB).

Educació Musical i de l'Expressió Plàstica

Aquesta línia d'investigació aborda l’educació en les arts musicals i plàstiques en l’àmbit educatiu i la repercussió que té en l’àmbit social i comunitari, així com el desenvolupament de processos creatius des d’una aproximació interdisciplinària.
Se’n pot trobar més informació al Grup de Recerca en Art i Educació (https://www.uib.cat/recerca/estructures/grups/grup/GRAiE/).

Psicologia del Desenvolupament

Aquesta línia d'investigació aprofundeix en els processos de canvi al llarg del cicle vital, amb especial esment als processos cognitius i emocionals durant la infantesa, adolescència i adultesa.
Se’n pot trobar més informació a l'equip de Recerca en Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I + DEL) (https://imasdel.uib.cat/).

Psicologia de l'Educació i Orientació Psicopedagògica

Aquesta línia d'investigació analitza els processos psicosocials presents en l'aprenentatge, així com la prevenció i la intervenció per millorar la pràctica educativa en un context d'orientació psicopedagògica.
Se’n pot trobar més informació a l'equip Recerca, Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I + DEL) (http://idel.uib.cat/) i a la línia de treball, formació i equitat del grup de recerca d’Educació i Ciutadania (https://eic.uib.cat/Categories/Treball-formacio-i-equitat/).

Estudis de Gènere en Educació

Aquesta línia d'investigació aborda l'estudi dels processos de construcció dels gèneres i de l’impacte que tenen en el curs de vida. Més concretament, se centra en la coeducació i la prevenció de la violència de gènere; en les relacions entre el gènere, l'abandonament primerenc de l'educació i la formació; els itineraris formatius i laborals, i la transició a la vida adulta. 
Se’n pot trobar més informació a l'equip de recerca Educació i Ciutadania (https://eic.uib.cat/) i al grup de recerca d’Estudis de Gènere (https://www.uib.cat/recerca/estructures/grups/grup/ESTUDEGE/).

Psicologia del Llenguatge

Aquesta línia d'investigació aborda els processos psicològics implicats en la comprensió i producció del llenguatge, incloent-hi l’adquisició típica i atípica, i la seva intervenció educativa i psicològica.
Se’n pot trobar més informació a l'equip de recerca Desenvolupament, Educació i Llenguatge (I + DEL). (http://idel.uib.cat/).

Models, Mètodes i Tècniques de Recerca en Ciències de l'Educació

Aquesta línia aborda l’anàlisi de la metodologia científica pròpia de la investigació educativa, tant des de la perspectiva quantitativa com qualitativa; tant des de la fonamentació dels mètodes com de les tècniques de recollida d’informació i d’anàlisi associades a cada un.
Tots els equips del programa de doctorat aborden aquesta línia

Competències generals i específiques

L'objectiu fonamental d'aquest programa de doctorat és formar investigadors experts en Educació des de les seves múltiples perspectives (didàctica, curricular, social, metodològica, històrica, institucional, professional, tecnològica, antropològica, comparada, etc.), oferint una formació avançada, de caràcter especialitzat i multidisciplinari.

Aquests estudis de doctorat també pretenen consolidar la diversitat d'enfocaments i aproximacions i l'equilibri entre recerca bàsica i aplicada, de manera que sigui possible una atmosfera intel·lectual rica, condició necessària per a la qualitat de la recerca doctoral.

Competències bàsiques

  • CB11 - Comprensió sistemàtica d'un camp d'estudi i mestratge de les habilitats i mètodes de recerca relacionats amb aquest camp.
  • CB12 - Capacitat per concebre, dissenyar o crear, implementar i adoptar un procés substancial d'investigació o creació.
  • CB13 - Capacitat per contribuir a l'expansió de les fronteres del coneixement a través de la recerca original.
  • CB14 - Capacitat per a realitzar una anàlisi crítica i d'avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.
  • CB15 - Capacitat per comunicar-se amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en els modes i llengües que s'utilitzen habitualment en la seva comunitat científica internacional.
  • CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.

Habilitats i capacitats personals

  • CA01 - Actuar en contextos on hi ha poca informació específica.
  • CA02 - Trobar les preguntes clau que han de ser contestades per resoldre un problema complex.
  • CA03 - Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
  • CA04 - Treballar en equip i de forma autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
  • CA05 - Integrar coneixements, tractar amb complexitat i emetre judicis amb informació limitada.
  • CA06 - Crítica i defensa intel·lectual de solucions.

Requisits d'accés i d'admissió

D’acord amb el que preveuen l’article 6 i el segon apartat de la Disposició Addicional Segona del Reial decret 99/2011, de 28 de gener, poden accedir a un programa oficial de doctorat les persones que estiguin en una de les situacions següents:

  1. Tenir un títol oficial espanyol de grau, o equivalent, o de màster universitari.
  2. Tenir un títol universitari oficial espanyol, o d’un altre país integrant de l’espai europeu d’educació superior, que habiliti per a l’accés a màster, d’acord amb el que estableix l’article 16 del Reial decret 1393/2007, de 29 d’octubre, i haver superat un mínim de 300 crèdits ECTS en el conjunt d’estudis universitaris oficials, dels quals almenys 60 han de ser de nivell de màster.
  3. Tenir un títol oficial espanyol de graduat o graduada la durada del qual, conforme a normes de dret comunitari, sigui almenys de 300 crèdits ECTS. Aquests titulats hauran de cursar obligatòriament els complements de formació als quals es refereix l’article 7.2 del RD 99/2011, llevat que el pla d’estudis del títol de grau corresponent inclogui crèdits de formació en investigació equivalents en valor formatiu als crèdits en investigació procedents d’estudis de màster.
  4. Els titulats universitaris que, prèvia obtenció de plaça en formació en la corresponent prova d’accés a places de formació sanitària especialitzada, hagin superat amb avaluació positiva almenys dos anys de formació d’un programa per a l’obtenció del títol oficial d’alguna de les especialitats en ciències de la salut.
  5. Tenir un títol obtingut conforme a sistemes educatius estrangers, sense necessitat d’homologar-lo, prèvia comprovació de la Universitat que aquest acredita un nivell de formació equivalent a la del títol oficial espanyol de màster universitari i que faculta al país expedidor del títol per a l’accés a estudis de doctorat. Aquesta admissió no implicarà, en cap cas, l’homologació del títol previ que tingui la persona interessada, ni el seu reconeixement a altres efectes que el de l’accés a ensenyaments de doctorat.
  6. Tenir un altre títol espanyol de doctor obtingut conforme a anteriors ordenacions universitàries.
  7. Ser llicenciat, arquitecte o enginyer i estar en possessió del Diploma d’Estudis Avançats obtingut d’acord amb les previsions del Reial decret 778/1998, de 30 d’abril, o haver assolit la suficiència investigadora regulada pel Reial decret 185/1985, de 23 de gener.

L’admissió dels alumnes de doctorat es durà a terme a la comissió acadèmica del programa de doctorat, que, en cas que el nombre de preinscripcions superi el nombre de places disponibles, aplicarà com a criteris d’admissió els següents (ponderació):

  • L’expedient acadèmic de les titulacions prèvies de grau i postgrau (80 per cent).
  • Motivació investigadora (10 per cent). Dins aquest apartat, es valorarà la motivació per a la investigació, la claredat de l’exposició i la relació amb les línies d’investigació que integren el programa. En aquest sentit, recomanam als candidats que elaborin un document com a màxim de 2.000 caràcters que introdueixi teòricament, a partir d’estudis previs, els objectius que es pretenen i els relacionin amb la línia d’investigació, especifiquin els objectius específics, i exposin la metodologia amb la qual es pretén assolir aquests objectius. En cas de necessitar ajuda per elaborar aquest document, els recomanam que es posin en contacte amb la direcció del doctorat, perquè els assigni una persona que els pugui orientar.
  • Altres mèrits (curriculum vitae): (10 per cent). Es valoraran els mèrits acadèmics i científics que vagin més enllà de l’expedient acadèmic, com puguin ser cursos d’especialització, historial de col·laboracions amb grups d’investigació, publicacions científiques, assistències a congressos i experiència professional.

Per ser admès, aquestes puntuacions han de superar la nota de tall mínima de 5 sobre 10, independentment si hi ha places disponibles o no al doctorat.

Cal tenir domini de la llengua anglesa en les destreses de lectura i comprensió de textos científics.

No està especificada com a criteri d’admissió la dedicació a temps complet o parcial de l’estudiant. Qualsevol alumne admès al programa podrà matricular-se com a alumne a temps parcial si és autoritzat per la comissió acadèmica, segons el que disposa l’article 3.2 del Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB.

Pel que fa als estudiants amb necessitats educatives específiques derivades de discapacitat, l’Oficina Universitària de Suport a Persones amb Necessitats Especials de la UIB (http://oficinasuport.uib.es/) avaluarà les seves necessitats, i proposarà a la comissió acadèmica del programa de doctorat les possibles adaptacions curriculars.

Relació de convenis del programa de doctorat

Universitat Oberta per a Adults (UAPA)

Conveni Erasmus+ amb la Universitat de Sopron (Hongria)

Conveni Erasmus+ amb la Universitat de Palacký (República Txeca)

Conveni Erasmus+ amb la Universitat Panteion de Ciències Socials i Polítiques (Grècia)

Conveni Erasmus+ amb la Universitat de l'Egea

Convenis i acords marc de la UIB. Cerca de convenis  .

Informació de suport i orientació

La comissió acadèmica del programa de doctorat assignarà un tutor per al sol·licitant (un cop sigui admès). El tutor serà un doctor amb experiència investigadora acreditada i que participa en el programa de doctorat. Dins dels sis mesos a partir de la primera inscripció, la comissió acadèmica del doctorat assignarà a cada estudiant un director de tesi, que pot o no ser el mateix que el tutor.

La direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral s'ajustaran als procediments per a doctorats de la UIB (RD99/2011), el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB (https://seu.uib.cat/fou/acord/13084/) i la memòria verificada del títol, que es pot consultar a l'apartat de Resultats. Els tràmits administratius i acadèmics que ha de fer l’estudiant durant el doctorat es poden consultar a la web de l’Escola de Doctorat de la UIB, a la secció de Tràmits:

Més informació: