Doctorat en Cognició i Evolució Humana
Any acadèmic 2024-25
Podeu revisar la informació de l'oferta per a l'any acadèmic 2023-24.
- Línies de recerca
- Competències generals i específiques
- Requisits d'accés i d'admissió
- Relació de convenis del programa de doctorat
- Informació de suport i orientació
Línies de recerca
Evolució humana
Psicologia cognitiva
Emoció i motivació
Percepció humana
Psicologia experimental
Neurociència cognitiva dels processos superiors
Neurociència de l'envelliment cognitiu
Neuropsicologia clínica
Apomorfías humanes: llenguatge, estètica, moral
Cultura humana
Diversitat i globalització dels grups humans
Competències generals i específiques
El doctorand aprofundirà i s’actualitzarà en la matèria seleccionada, a la vegada que anirà assolint les competències d'una certa autonomia en investigació, amb la idea que, a la llarga, desenvolupi la seva pròpia línia de recerca de forma independent, lligada a institucions públiques o privades.
L'objectiu del Programa de doctorat és la formació i titulació d'investigadors orientats cap a l'estudi de:
- (i) l'estructura cognitiva i perceptiva humana, en particular les funcions superiors entre les que destaquen els trets únics en termes evolutius (autapomorfias) de comunicació lingüística, comportament moral i realització de judicis estètics (llenguatge, moral i estètica)
- (ii) subjecta a circumstàncies individuals, en particular les alteracions degudes als estats emocionals, patologies i envelliment
- (iii) i modelada per les dinàmiques socials que han anat conformant, a través de la Història, els grups en què s'insereixen les conductes dels individus.
Competèncias bàsiques
- CB11 - Comprensió sistemàtica d'un camp d'estudi i mestratge de les habilitats i mètodes de recerca relacionats amb aquest camp.
- CB12 - Capacitat per concebre, dissenyar o crear, implementar i adoptar un procés substancial d'investigació o creació.
- CB13 - Capacitat per contribuir a l'expansió de les fronteres del coneixement a través de la recerca original.
- CB14 - Capacitat per a realitzar una anàlisi crítica i d'avaluació i síntesi d'idees noves i complexes.
- CB15 - Capacitat per comunicar-se amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en els modes i llengües que s'utilitzen habitualment en la seva comunitat científica internacional.
- CB16 - Capacidad de fomentar, en contextos académicos y profesionales, el avance científico, tecnológico, social, artístico o cultural dentro de una sociedad basada en el conocimiento.
Habilitats i capacitats personals
- CA01 - Actuar en contextos on hi ha poca informació específica.
- CA02 - Trobar les preguntes clau que han de ser contestades per resoldre un problema complex.
- CA03 - Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
- CA04 - Treballar en equip i de forma autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
- CA05 - Integrar coneixements, tractar amb complexitat i emetre judicis amb informació limitada.
- CA06 - Crítica i defensa intel·lectual de solucions.
Requisits d'accés i d'admissió
El programa de Doctorat en Cognició i Evolució Humana admet estudiants que tinguin el perfil d’ingrés recomanat següent:
- Capacitat per elaborar una tesi doctoral relacionada amb l'àmbit d'investigació de la cognició humana i el seu procés d'evolució, especialment pel que fa a: (i) el maneig de les fonts bibliogràfiques (revistes, bases de dades) més utilitzades en l'àmbit de recerca; (ii) la familiaritat amb els conceptes, mètodes i models interpretatius generals de l'àmbit de recerca.
- Coneixements previs corresponents als que proporcionen, en el nivell de grau, els estudis d'Antropologia (Física i / o Cultural), Biologia (Genètica Humana, especialment), Psicologia (Cognició Humana en general, Estètica Experimental i Neuropsicologia, especialment) o Filosofia (Filosofia de la Ment, Antropologia Filosòfica). En el nivell de postgrau, coneixements més especialitzats sobre almenys algun dels àmbits següents: (i) els processos d'evolució humana (ii) les caracteritzacions antropològiques dels grups actuals en el procés de la globalització (iii), les relacions existents entre processos cognitius, conductes i estructures cerebrals. Es valoraran especialment els coneixements relatius a la investigació relacionada amb el neodarwinisme, la psicologia dels processos cognitius bàsics, l'anàlisi de les patologies mentals i la neuroimatge.
L’admissió dels alumnes de doctorat la durà a terme la Comissió Acadèmica del programa de doctorat que, en el cas que hagi més estudiants preinscrits que nombre de places disponibles, aplicarà els criteris d’admissió següents:
- L’expedient acadèmic de les titulacions prèvies de grau i postgrau (80%). S’utilitzarà l’escala de puntuació d’assignatures de 0 a 10.
- Avals (20%). L’aval d’un professor respecte a la trajectòria acadèmica de l’estudiant consisteix en una carta en la qual es detallen: (i) la relació que ha tingut el professor amb l’estudiant al qual avala; (ii) la seva apreciació del nivell acadèmic, les competències personals i la capacitat investigadora de l’estudiant al qual avala; (iii) si ha estat alumne seu, la nota que li va concedir. A la sol·licitud, els estudiants han d’indicar la manera de contactar amb els professors avaladors (correu electrònic). Cada aval es puntuarà de 0 a 10 i, com a màxim, es podran proporcionar dos avals.
Relació de convenis del programa de doctorat
Universitat Oberta per a Adults (UAPA)
Informació de suport i orientació
En el cas dels estudiants admesos que hagin cursat el Màster Universitari de Cognició i Evolució Humana, la Comissió Acadèmica demanarà el seu interès de recerca i la seva preferència per un director en particular per la seva tesi. Respecte dels estudiants admesos que no hagin cursat dit màster, la Comissió Acadèmica tindrà en compte el seu interès i motivació per inscriure en el programa i l'estudiant proposarà un tutor en funció de la línia de recerca triada.
Al final del primer any, l'estudiant haurà de presentar i defensar el seu projecte de tesi (la "tesi viva"), almenys davant dos professors diferents al director o directors.
La Comissió Acadèmica resoldrà els casos en què es plantegi justificadament una sol·licitud de canvi de director o de renúncia a la direcció.
El Codi de Bones Pràctiques i la Carta de Tesi amb els drets i obligacions de director, tutor i doctorand, són els models de la Universitat de les Illes Balears per establir una guia de bones pràctiques per a la direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral. Més detalladament, mitjançant el desenvolupament del Reial Decret 99/2011, el Reglament d'ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la Universitat de les Illes Balears especifica les directrius sobre la supervisió de Tesis Doctorals en els seus Articles 9 a 13.
La direcció i el seguiment de les activitats formatives del doctorand i de la seva tesi doctoral s'ajustaran als procediments per a doctorats de la UIB (RD99/2011), el Reglament d’ordenació dels ensenyaments universitaris de doctorat de la UIB (https://seu.uib.cat/fou/acord/13084/) i la memòria verificada del títol, que es pot consultar a l'apartat de Resultats. Els tràmits administratius i acadèmics que ha de fer l’estudiant durant el doctorat es poden consultar a la web de l’Escola de Doctorat de la UIB, a la secció de Tràmits: